جی تی متریکس چیست؟

جی تی متریکس چیست؟ چگونه getimetrix وب سایت را بهینه کنیم ؟ بهینه سازی سرعت سایت چگونه انجام می گیرد برای دریافت پاسخ این پرسش ها ....

  • نوشته شده توسط : رضا رجب پور
  • دسته بندی :طراحی سایت
  • بازدید: 1161
جی تی متریکس چیست؟
Rate this blog

اطلاعات دقیق و کاربردی در مورد جی تی متریکس

در این مقاله سعی داریم ابتدا بیان کنیم که جی تی متریکس چیست و سپس به بررسی قسمت های کاربردی این ابزار بپردازیم . قبل از این که اطلاعاتی راجع به GTmetrix دریافت کنید ، به این نکته باید دقت کنید که کار بهینه سازی جی تی متریکس امری فنی و تخصصی محسوب می شود به همین خاطر گاهی اوقات ممکن است افراد غیر متخصص برای بهینه سازی سرعت وب سایت اقداماتی را انجام داده باشند که اشکالاتی در سایت بروز داده شده است به همین خاطر پیشنهاد می شود کار بهینه سازی جی تی متریکس سایت را به شرکت طراحی سایت وردپرس بسپارید ، که در این زمینه تخصص لازم را دارا می باشند.

جی تی متریکس چیست؟

حتما برای شما هم پیش آمده که جستجوی در گوگل انجام داده اید و وارد یک سایت شدید، زمانی که سایت دیر باز شود شما خسته شده و به سایت دیگری مراجعه می کنید وبمستر ها از این موضوع آگاه هستند و تمام سعی خود را می کنند که سرعت سایت خود را افزایش دهند تا کاربران به سرعت بتوانند وارد سایت آن ها شوند . ابزارهای زیادی برای بررسی کردن سرعت سایت وجود دارد اما یکی از پرکاربردترین و بهترین ابزارها همین جی تی متریکس است، که به صورت رایگان در دسترس است. این ابزار با اندازه گیری دقیق سرعت سایت در مناطق مکانی مختلف کل سایت را بررسی و راهکارهایی را پیشنهاد می کند که از طریق آن ها بتوانید سرعت سایت خود را افزایش دهید. از طریق سایت جی تی متریکس می توانید با وارد کردن آدرس سایت خود کلیک کردن بر روی Test Your Site منتظر بمانید تا سایت بررسی شوند و راهکارهای پیشنهادی به شما ارائه گردد.

 قسمت های کاربردی جی تی متریکس

قسمت های کاربردی جی تی متریکس

زمانی که تحلیل سایت شما انجام می شود بخش های مختلفی نمایش داده می شود که در این بخش می خواهیم به بررسی تمامی آن ها بپردازیم. تحلیل‌هایی که سایت جی تی متریکس انجام می دهد به سه دسته تقسیم می شوند

  • رتبه بندی و امتیاز دهی به سایت
  • ارائه آمارهای حیاتی مربوط به سایت
  • بخش مربوط به تحلیل تخصصی قسمت های مختلف سایت

رتبه بندی و امتیاز دهی به سایت

در تغییرات تازه ای که این سایت انجام داده سیستم امتیاز دهی خود را مبتنی بر سیستم Lighthouse کرده است. یعنی اطلاعات نمایش داده شده همان آماری است که از سوی این سیستم دریافت می شود. البته متخصصین این ابزار با اضافه کردن قابلیت ها و معیارهای جدید به یکی از پرطرفدارترین ابزارهای تحلیل سرعت سایت تبدیل شدند. بخش GTmetrix Grade از سه قسمت تشکیل شده است .

  • امتیازی که به صورت الفبا داده می شود
  • امتیاز عملکرد سایت ( Performance )
  • امتیاز ساختار سایت ( Structure )

ارائه آمارهای حیاتی مربوط به سایت

بخش دوم و یا مهمترین بخش برای داشتن تجربه کاربری خوب برای سایت. در سال ۲۰۲۰ بود که گوگل با ارائه یک مفهوم جدید ( We b Virtal ) به وب سایت ها جهت ارائه کردن یک تجربه کاربری لذت بخش برای کاربران خود کمک کرد. این بخش مربوط به یک معیار بسیار ساده است که از طریق آن میزان عملکرد سایت از لحاظ تجربه کاربری در زمینه بارگذاری، تعامل و لذت بخش بودن آن به کار می رود. از این قسمت می‌توان متوجه شد زمانی که کاربر سایت را باز می‌کند ابتدا اولین بار برای او چه چیزی بارگذاری می شود. همچنین می‌توان متوجه شد که چه عملکردی باعث جلب توجه مخاطب می شود این بخش هم از سه قسمت تشکیل شده است

  • بارگذاری و نمایش بزرگترین محتوا ( LCP )
  • زمان کل مسدود کردن ( TBT )
  • تغییر چیدمان تجمعی ( CLS )

بخش مربوط به تحلیل تخصصی قسمت های مختلف سایت

کمی پایین تر بخشی وجود دارد که از طریق آن به صورت تخصصی برخی از مشکلاتی که در وب سایت وجود دارد نمایش داده شده است. از این قسمت ها می توانید مشکلات تخصصی که وجود دارند را برطرف کرده و سایت خود را بهینه کنید تا با سرعت بیشتری لود شود. این بخش از قسمت های زیر تشکیل شده است.

  • Summary
  • Performance
  • Structure
  • Waterfall
  • Video
  • History

معیار های مهم جی تی متریکس

معیار های مهم جی تی متریکس

در ادامه برخی از معیار های مهم GTmetrix را برای تان بازگو خواهیم کرد.

LCP چیست؟

این فاکتور ابتدا توسط گوگل در Lighthouse ارائه شد و بعد از آنکه جی تی متریکس از این سرویس استفاده کرد این فاکتور نیز به بخش های جی تی متریکس اضافه شد. LCP از جمله مهمترین پارامتر هایی است که در گزارش Performance وجود دارد و تقریباً ۲۵ درصد از نمره Performance به LCP تعلق دارد. این معیار به بررسی مدت زمان بارگذاری بزرگترین محتوای صفحه می‌پردازد. ابزارهای دیگری که برای بررسی سرعت سایت وجود دارند این معیار را به شکل های مختلفی محاسبه می کنند. اما جی تی متریکس LCP را به مدت زمان بارگذاری محتوایی که در نیمه بالای صفحه وجود دارد اختصاص داده است. برای بهینه بودن سایت باید سعی کنیم مدت زمان لود FCP و LCP به هم نزدیک باشند یا اختلاف ناچیزی با هم داشته باشند.

FCP چیست؟

FCP به معنای نمایش اولین محتوا است. وقتی که کاربری وارد سایت می شود یک درخواست از سمت مرورگر برای سرور ارسال می شود در این مرحله محتوایی هنوز بارگذاری نشده، سپس سرور با بررسی درخواست کاربر عناصر و محتوایی که درخواست شده را برای او فرستاده و نمایش می دهد. اولین محتوایی که در این مرحله معمولاً نمایش داده می شود پس زمینه صفحه است که بسته به نوع طراحی ممکن است هر رنگی باشد. در اصطلاح به این مرحله First Paint می‌گویند. بعد از این نوبت به نمایش محتواهای دیگر می‌رسد که در اصطلاح به این مرحله هم First Contentful Paint می گویند. در مرحله آخر نیز صفحه به طور کامل بارگذاری می شود. در اصطلاح به این مرحله Fully Load میگویند.

TBT چیست؟

TBT مخفف Total Blocking Time است. این معیار برای سنجش میزان تعامل کاربر و صفحه استفاده می شود، این مفهوم به معنای مجموع زمان بلاک شدن است. به بیان ساده تر به مدت زمانی که درخواست توسط کاربر ارسال می شود و برای نمایش محتوا به او، سایت با مشکل سر و کله زدن با فایل هایHTML و CSS و ساختن dom مواجه می شود. توصیه می شود برای برطرف کردن این خطاهای موجود در سایت، که باعث افزایش زمان لود سایت می شوند، از برنامه نویس و طراحان سایت حرفه‌ای کمک گرفته و تجربه کاربری لذت بخشی را در اختیار بازدیدکنندگان سایت خود قرار دهید. حتما به این نکته دقت کنید که با بهینه سازی سرعت وب سایت یک قدم در سئو سایت جلوتر می باشید.

TTFB چیست؟

TTFB کوتاه شده عبارت Time To First Byte است که معنای آن مدت زمان تا دریافت اولین بایت است. این معیار در امتیاز نهایی سایت تاثیر بالایی دارد. به مدت زمانی که اولین بایت پس از ارسال درخواست به سرور، به مرورگر می رسد TTFB گفته می شود. باید سعی کنید تا حد امکان مدت زمان پاسخگویی سرور را کم کنید. جمع بندی در این مقاله سعی شده تا به صورت کلی به بررسی ابزار قدرتمند جی تی متریکس بپردازیم. در مطالبی که در آینده منتشر خواهد شد به صورت جزئی به بررسی تمامی فاکتورها و ارور های آن خواهیم پرداخت. برخی از مشکلاتی که در سایت شما وجود دارد باید توسط برنامه نویس رفع شود. پس اگر دانش برنامه نویسی ندارید توصیه می کنیم حتما از یک برنامه نویس حرفه‌ایکمک بگیرید.

مقالات مرتبط

پیشنهاد می کنیم این مطالب هم مطالعه کنید

فرق بین WebDesigner VS WebDeveloper

فرق بین WebDesigner VS WebDeveloper

در این مقاله سعی داریم فرق بین WebDesigner VS WebDeveloper را بررسی کنیم با ادامه این مقاله با ما باشید…

هاست لینکوس یا هاست ویندوز برای طراحی سایت

تفاوت هاست لینکوس با هاست ویندوز

هاست لینکوس یا هاست ویندوز برای طراحی سایت این مطلب را تا آخر مطالعه کنید تا بتوانید اطلاعات خوبی در…

مزایای داشتن وبسایت برای کسب و کارهای سنتی

امروزه همه می‌دانند که کسب و کارهای اینترنتی نسبت به کسب و کار سنتی برتری دارند که می‌تواند به خاطر…

پرسش و پاسخ 0

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی