تفاوت ریتارگتینگ و ریمارکتینگ چیست؟و تاثیرات آن بر فروش

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با مفهوم این دو کلمه و تفاوت‌های میان آنها آشنا کنیم. اگر شما صاحب یک کسب و کار اینترنتی یا سنتی هستید…

  • نوشته شده توسط : رضا رجب پور
  • دسته بندی :مقالات
  • بازدید: 123
تفاوت ریتارگتینگ و ریمارکتینگ چیست؟و تاثیرات آن بر فروش
Rate this blog

ریتارگتینگ و ریمارکتینگ دو تا از بهترین روشهای تبلیغاتی به صورت آنلاین و آفلاین به شمار می‌روند که به منظور ارتباط مجدد با مشتریان یا کاربران قبلی شما پیاده سازی می‌شود. این دو چه از لحاظ اسمی و چه از لحاظ کارایی، شباهت‌های زیادی با هم دارند و همین موضوع باعث می‌شود طرز تفکرات اشتباهی درباره این روش‌های تبلیغات به وجود بیاید.

ولی این دو روش کاملا از هم مجزا هستند و هر کدام ویژگی و قابلیت مخصوص به خودشان را دارند. اگر شما هم به دنبال تفاوت‌های میان ریمارکتینگ و ریتارگتینگ هستید، این مقاله را از دست ندهید.

ریتارگتینگ چیست؟

ریتارگتینگ چیست؟

قبل از بررسی تفاوت‌های ریتارگتینگ با ریمارکتینگ، بهتر است که اول از همه با معنی این دو کلمه آشنا شویم.

همانطور که چندین بار در پست‌های قبلی هم گفتیم، اگر شما می‌خواهید در کسب و کار خودتان پیشرفت کنید، نیاز به آنالیز کاربران خودتان دارید؛ آنالیز رفتار کاربران در مراحل مختلفی از کسب و کار اینترنتی می‌تواند به شما کمک کند که تبلیغات هم بخشی از آن است.

مطالعه کنید :اگر نیاز به تبلیغات و گرفتن مشاوره سئو برای وبسایت خود دارید کلیک کنید.

ریتارگتینگ در واقع یک نوع تبلیغات آنلاین به شمار می‌رود و به تبلیغاتی گفته می‌شود که بر اساس نیازهای کاربر، شخصی سازی شده است. در واقع این روش برای برگرداندن کاربرانی است که قبلا هم از سایت شما بازدید کرده بودند. بگذارید یک مثال بزنم:

فرض کنید یک کاربری به یک طریقی وارد سایت شما شده؛ ولی بدون اینکه از شما خرید کند، سایت شما را رها می‌کند و به سراغ سایت‌های رقیب شما می‌رود. در این قسمت شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای مختلف، تبلیغات محصولات خودتان را در سایتهای مختلف به او نشان دهید تا ترغیب شود که مجددا به سایت شما بازگردد.

ریمارکتینگ چیست؟

ریمارکتینگ چیست؟

ریمارکتینگ هم به مانند ریتارگتینگ یک نوع روش تبلیغاتی به شمار می‌رود؛ با این تفاوت که علاوه بر آنلاین، می‌تواند به صورت آفلاین هم باشد. تبلیغات بازاریابی مجدد، افرادی را هدف قرار می‌دهد که در گذشته و به یک طریقی با کسب و کار اینترنتی شما آشنا شدند.

اصطلاح ریمارکتینگ توسط گوگل ادز منتشر شد که اینگونه آن را تعریف می‌کند:

ریمارکتینگ روشی برای ارتباط با افرادی است که قبلاً با وب‌سایت یا اپ موبایلی شما تعامل داشته‌اند.

ریتارگتینگ در واقع زیرمجموعه ریمارکتینگ به شمار می‌رود.

تفاوت ریتارگتینگ و ریمارکتینگ

تفاوت ریتارگتینگ و ریمارکتینگ

حالا که با معنی این دو کلمه آشنا شدیم، بهتر است که به بحث اصلی خودمان، یعنی بررسی تفاوت‌های میان ریتارگتینگ و ریمارکتینگ بپردازیم.

۱. ریتارگتینگ زیرمجموعه ریمارکتینگ است

بسیاری از متخصصان فکر می‌کنند که ریتارگتینگ و ریمارکتینگ دو روش مجزا برای تبلیغات به شمار می‌رود که در کنار هم در یک سطح قرار دارند؛ در صورتی که این طرز فکر کاملا اشتباه است.

ما در بخش تعریف ریمارکتینگ گفتیم که این روش تبلیغاتی فقط محدود به روشهای آنلاین نیست؛ یعنی علاوه بر سایت و ایمیل، از روش‌های تبلیغاتی آفلاین به مانند بیلبورد یا پیامک‌های تبلیغاتی و … هم استفاده می‌کند. ولی ریتارگتینگ فقط محدود به روش آنلاین و تبلیغات در سایت است.

۲. ابزارهای تبلیغاتی

همانطور که گفتیم، در بازاریابی مجدد هم از روشهای تبلیغاتی آنلاین و هم از روشهای تبلیغاتی آفلاین استفاده می‌شود و این در حالی است که تبلیغات ریتارگتینگ فقط به صورت آنلاین پیاده سازی می‌شود. همین موضوع می‌تواند تفاوتهای زیادی را در بین ابزارهای تبلیغاتی این روش ایجاد کند.

از بیلبورد، جایگاه بنر، گوشی هوشمند برای پیامک، سایت و … می‌توان به عنوان ابزار ریمارکتینگ اسم برد و این درحالی است که تنها ابزار مورد استفاده در تبلیغات ریتارگتینگ، سایت‌ها هستند.

۳. ارتباط مجدد با مشتری

برای بهره مندی از تاثیر ریتارگتینگ بر فروش می‌توانید از کوکی‌ها استفاده کنید تا مجددا محصولات خودتان را در قالب تبلیغات، به کاربران مختلف نشان دهید. ولی ارتباط مجدد با مشتری در ریمارکتینگ متفاوت است.

از آنجایی که ریمارکتینگ محدود به مراحل آنلاین نمی‌شود، می‌توانید علاوه بر تبلیغات در سایت، از روش‌های دیگری به مانند بازاریابی تلفنی، پیامکی، ایمیل و … استفاده کنید. شما فقط کافی است که اطلاعاتی به مانند شماره تماس، ایمیل و … را از مشتریان خودتان به دست بیاورید.

 

۴. بررسی کارایی

شما وقتی می‌توانید بهترین بازخورد را این روشها بگیرید که با هدف این روش‌های تبلیغاتی آشنا باشید. در واقع هر کدام از آنها، روش‌های مخصوص به خودشان را دارند و واقعا نمی‌توان گفت که تاثیر ریتارگتینگ بر فروش نسبت به ریمارکتینگ بیشتر یا کمتر است.

همانطور که می‌دانید، روشهای بازاریابی مجدد محدود به اینترنت نیستند و این در حالی است که ابزارهای تبلیغاتی ریتارگتینگ کمتر از بازاریابی مجدد است.

هدف کلی این دو روش تبلیغاتی برای ارتباط مجدد با مشتریان یا کاربران شماست که حالا یا از شما خرید کردند یا نه! اگر به تعریف ریتارگتینگ دقت کرده باشید، می‌فهمید که هدف این روش تبلیغاتی کاربرانی هستند که دغدغه خرید دارید؛ یعنی اینکه در حال سرچ در کل اینترنت هستند تا بتوانند بهترین محصول با بهترین قیمت را به دست بیاورند. پس شما باید با به خاطر داشتن این موضوع، بهترین ترفندهای تبلیغاتی را پیاده سازی کنید.

ولی در ریمارکتینگ شما وقتی می‌توانید به سود و بازدهی برسید که بتوانید نیاز کاربران خودتان را به دست بیاورید. معمولا در روش بازاریابی مجدد، کاربرانی هدف قرار گرفته می‌شوند که در خرید دو دل هستند و نمی‌دانند که کدام محصول را از کجا بخرند.

۵. بررسی هزینه

با بررسی ابزارهای مورد استفاده در این دو روش، به راحتی می‌توانیم بفهمیم که هزینه‌های مربوط به ریتارگتینگ کمتر از ریمارکتینگ است؛ البته در بالا هم گفتیم، هر کدام از این روشها مربوط به زمان و کسب و کارهای خاصی است.

البته هر کسب و کاری برای پیشرفت، باید از هر دو روش تبلیغاتی استفاده کند. ولی باید از ابزارهای مخصوص به خودشان استفاده کنید. برای مثال چه نیازی است که برای تبلیغ یک سایت که محصولات دیجیتالی ارائه می‌دهد، از بیلبورد برای تبلیغات استفاده کنید؟

تاثیر ریتارگتینگ بر فروش بیشتر بر روی کسب و کارهای آنلاین حس می‌شود و ریمارکتینگ هم می‌تواند علاوه بر کسب و کارهای آنلاین، برای کسب و کارهای سنتی هم مفید واقع شود. برای همین اگر شما مدیر یک کسب و کار آنلاین هستید و بودجه محدودی را در اختیار دارید، بهتر است که از روش ریتارگتینگ استفاده کنید.

مزایا ریتارگتینگ

مزایا ریتارگتینگ

  •       افزایش آگاهی مخاطبان نسبت به برند شما
  •       افزایش نرخ تبدیل
  •       افزایش فروش
  •       افزایش لید (سرنخ)
  •       صرفه جویی در هزینه‌های تبلیغاتی
  •       افزایش جامعه هدف

 

مزایا ریمارکتینگ

  •       افزایش فروش
  •       افزایش نرخ تبدیل
  •       بهبود رتبه در موتورهای جستجو به دلیل افزایش بازدید
  •       صرفه جویی در هزینه‌های اضافی
  •       ارتباط مجدد با مشتریان یا کاربرانی که قبلا با ما در ارتباط بودند
  •       افزایش آگاهی مخاطبان نسبت به برند شما

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با مفهوم این دو کلمه و تفاوت‌های میان آنها آشنا کنیم. اگر شما صاحب یک کسب و کار اینترنتی یا سنتی هستید و به دنبال یک روشی برای پیشرفت هستید، می‌توانید حساب ویژه‌ای بر روی روش‌های تبلیغاتی ریمارکتینگ و ریتارگتینگ باز کنید.

بازاریابی مجدد و ریتارگتینگ دو تا از بهترین روش‌های تبلیغاتی به شمار می‌روند که هر کدام از آنها هم نیازمند مهارت‌های مخصوص به خودشان هستند؛ اگر قصد پیاده سازی این روش‌های تبلیغاتی را دارید و اطلاعاتی در زمینه را ندارید، می‌توانید با کارشناس دیجیتال مارکتینگ ساین وب ارتباط برقرار کنید.

 

مقالات مرتبط

پیشنهاد می کنیم این مطالب هم مطالعه کنید

باورهای غلط در بهینه سازی سایت

باورهای غلط در بهینه سازی سایت

باورهای غلط بهینه سازی سایت در این مقاله با چند اشتباهاتی که وب مستران و افراد تازه کار در طراحی…

اصول طراحی سایت ریسپانسیو

اصول طراحی سایت ریسپانسیو

اصول طراحی سایت ریسپانسیو را بخوانید تا اطلاعات خوبی در مورد این بحث مهم در طراحی سایت داشته باشید با…

چرا طراحی سایت دی جی کالا؟

چرا طراحی سایت مثل دیجی کالا ؟

چرا طراحی سایت دی جی کالا؟طراحی سایت مانند دی جی کالا| طراحی سایت شکل دی جی کالا

مشاوره رایگان تلفنی