تجربه کاربری UX چیست؟ طراح UX دقیقا چه می‌کند؟

اگر شما هم دوس دارید با بحث UX  یا همان تجربه کاربری بیشتر آشنا شوید . ما در این مطلب شما را با زوایای مختلف UX، اهمیت و روش‌های طراحی…

  • نوشته شده توسط : رضا رجب پور
  • دسته بندی :تجربه کاربری
  • بازدید: 133
تجربه کاربری UX چیست؟ طراح UX  دقیقا چه می‌کند؟
Rate this blog

تجربه کاربری UX چیست؟ طراح UX  دقیقا چه می‌کند؟

برای تمامی ما پیش آمده است که برای دریافت یک خدمت یا خرید کالا وارد سایتی شده باشیم، اما رضایت و حس خوبی از نوع سایت و یا طراحی آن نداشته باشیم. همین مورد باعث شده است تا در هنگام نیاز به خدمات آتی دوباره وارد چنین سایتی نشویم و از آن عبور کنیم. این مورد را به عنوان یک عامل مرگبار در یک طراحی سایت وردپرس و طراحی آن بر می‌شمارند که با نام تجربه کاربری UX می‌شناسند. در این مطلب سعی داریم شما را با زوایای مختلف UX، اهمیت و روش‌های طراحی آن بیشتر آشنا کنیم.

تجربه کاربری یا USER EXPERIENCE چیست؟

تجربه و لذتی که یک کاربر در دریافت خدمات از یک وبسایت، اپلیکیشن، نرم افزار و سایر خدمات آنلاین این چنینی را داراست، با عنوان تجربه کاربری یا همان User Experience می‌شناسند. در واقع زمانی که یک کاربر وارد فضای دیجیتال؛ مثلا یک سایت می‌گردد، اگر به راحتی وارد فضای مورد نیاز خود شود و در کوتاهترین زمان و با کمترین میزان باگ خدمت خود را دریافت کند، تمایل به استفاده مجدد از این وبسایت را خواهد داشت.

در واقع دوباره وارد شدن کاربر به محیط این سایت نشان از تجربه کاربری خوب برای آن وبسایت محسوب می‌گردد و تجربه کاربری را با نام مخفف UX نام می‌برند و نشان از تجربه لذت انگیز از کار یک کاربر با وبسایت، اپلیکیشن یا محصول شما است.

 طراحی تجربه کاربری (UX Design) چیست؟

 طراحی تجربه کاربری (UX Design) چیست؟

با توجه به تعریف بالا از تجربه کاربری UX، زمانی که بخواهید این تجربه کاربری لذت انگیز را برای کاربران خود طراحی و فراهم کنید، وارد طراحی تجربه کاربری یا همان UX Design می‌شوید. این موضوع بدان معناست که شما باید به گونه‌ای خود را به جای کاربر قرار دهید تا بتوانید تمام نیازهای کاربر را بشناسید و آن را با  طراحی مناسب برای خدمت یا محصول طرح ریزی کنید.

پس مهمترین مرحله در آن شناخت نیاز کاربر و مخاطب برای رسیدن به نتیجه نهایی لذت انگیز است. بنابراین باید مسیر را به گونه‌ای طراحی کرد که در عین دسترسی سریع و مناسب همراه با طراحی جالب، جذاب و خیره کننده باشد که کاربر را به خود مجذوب نماید.

 طراح تجربه کاربری (UX DESIGNER) کیست؟

مسلما برای طراحی تجربه کاربری مناسب و جذاب، نیاز به استفاده از علم و تکنیک‌های یک طراح تجربه کاربری حرفه‌ای و قدر خواهیم داشت. طراح تجربه کاربری که با نام ux Designer نیز شناخته می‌شود، فردی است که تجربه و دانش کافی در زمینه تکنیک‌های طراحی حرفه‌ای برای رسیدن کاربر از زمان ورود تا دریافت خدمت با بالاترین سطح لذت همراه باشد.

در واقع این طراح تجربه کاربری است که با تجزیه و تحلیل و درک بالای خود در ضمن استفاده از خلاقیت بالا این مسیر را ترسیم و طراحی می‌کند. این فرد در مسیر طراحی خود از ابزارها و تکنیک‌های به روز و موثری در این زمینه استفاده می‌کند که مخاطب بتواند در عین سادگی، پیچیده‌ترین مراحل را بپیماید.

 آیا UX روی سئو تاثیر دارد؟

خوب است بدانید که UX خوب و مناسب علاوه بر نگهداشتن مخاطب برای محصول و یا خدمت، نیازهای او را نیز به طور کامل برطرف می‌کند. بنابراین می‌توان با قطعیت گفت، استفاده از تجربه کاربری تکنیکی و اصولی، کاملا بر بهینه کردن سایت یا همان سئو سایت موثر میبا‌شد. به همین طریق می‌توان، نرخ کلیک و بازدهی سایت را افزایش داده و مخاطبان بیشتری را نیز به دست آورید.

از طرف دیگر با افزایش بازدهی سایت، موجب بهبود رنکینگ سایت در موتورهای جستجو شده و در نتیجه آن تاثیر قدرتمند آن را بر افزایش درآمد حاصل از آن مشاهده خواهید کرد. چرا که UX به تنهایی موارد مهمی همچون ساختار URL، سرعت لود صفحه، طرح صفحه، رضایت مشتری و.. را بر عهده دارد.

 طراح UX دقیقاً چه می‌کند؟

به زبان ساده می‌توان گفت طراح تجربه کاربری فردی است که اشراف کامل و کافی را در مورد نوع رفتار یک کاربر برای دریافت آن خدمت خاص دارد. در واقع طراح UX است که تعیین می‌کند با توجه به محصول یا خدمت ارائه شده، مخاطبین آن چه احساسی را دارا هستند.

در مرحله بعدی طراح به تجزیه و تحلیل احساس و نوع رفتار مخاطب تا زمان دریافت خدمت یا محصول می‌پردازد تا بتواند بهترین طراح را برای افزایش لذت آن و تا پایان این مسیر فراهم نماید. تمام این موارد به خاطر از دست ندادن آن کاربر و مراجعه مجدد وی برای دریافت خدمت و یا محصول است.

طراح در ادامه تمامی تجزیه تحلیل‌ها و یافته‌های خود را با نوع طرحی که ترسیم کرده است، در اختیار سایر اعضای گروه قرار می‌دهند تا سایرین نیز بتوانند اهداف و عملکرد خود را بر همین اساس طرح ریزی نمایند. نظارت دائمی و مستمر بر روی پروژه نیز از جمله مواردی است که بر عهده طراح تجربه کاربری بوده و در هر زمان متوجه بروز مشکل یا مغایرت با طرح شد، به اعضای گروه مشورت برساند.

حالا این تجربه کاربری به چه درد ما می‎خورد؟

یکی از مهمترین مواردی که امروزه در سئوی سایت و افزایش بازدید و در نتیجه سوددهی در یک سایت، اپلیکیشن و یا فروش و ارائه محصول یا خدمت به کار می‌برند، استفاده از تجربه کاربری است. همین نکته است که می‌تواند تا حد زیادی منجر به موفقیت تیم در رسیدن به بازدهی بالاتر شود.

چرا که امروزه مانند گذشته موفقیت تیم به شانس بستگی ندارد و کاملا بر اساس نوع طرح ریزی، استفاده از اصول سئو و همچنین تمرکز بالایی است که تیم در  رسیدن به طرح طراح تجربه کاربری ایفا می‌کنند. پس می‌توان گفت که موفقیت یک پروژه در گروی تجزیه تحلیل یک تجربه کاربری مناسب و حرفه‌ای است.

یک تجربه کاربری ایده‌آل باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

یک تجربه کاربری ایده‌آل باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

برای اینکه تجربه کاربری بتواند مشتریان و مخاطبین شما را به خوبی حفظ و نگهداری کند، باید دارای برخی ویژگی‌ها باشد. در ادامه به معرفی پنج ویژگی برتر تجربه کاربری ایده آل خواهیم پرداخت:

ویژگی اول: تعیین تجربه کاربری بر اساس نیازهای شرکت یا هدف محصول

اولین قدم برای طراحی و تعیین یک تجربه کاربری مناسب و حرفه‌ای آن است که بتوانید نیازها و اهداف و استراتژی اصلی شغل و یا شرکت مربوطه را ببنید، آن را تشخیص دهید و در نهایت در طرح خود اعمال کنید.

در واقع راه حل یا طرحی که برای جذب و یا نگهداری مخاطب انجام می‌پذیرد، باید متناسب با همین استراتژی اصلی شرکت باشد. در غیر اینصورت تمامی فرآیندهای بعدی با اشکال روبه رو شده و در نهایت به هدف نهایی خود، دست نخواهید یافت.

ویژگی دوم: وضوح و سادگی در طراحی تجربه کاربری

تجربه کاربری که یک طراح برای رسیدن به هدف نهایی مورد استفاده قرار می‌دهد، باید کاملا روشن و واضح باشد. در واقع باید به گونه ای باشد که به کمک ساده‌ترین فرآیند بتواند پیچیده‌ترین حالت را طی کند.

شناخت و نگهداری کاربر از طریق فرایندهای پیچیده میسر نمی‌شود. لذا می‌بایست طراحی تجربه کاربری کاملا مینیمال، ساده و به دور از تکلف واقع شود. به این ترتیب فضای آرامی را برای مخاطب فراهم می‌کند تا بتواند با تمرکز کافی به خدمت مورد نظر خود دست یابد.

ویژگی سوم: اعمال قابلیت دسترسی فراگیر

قابلیت دسترسی در یک طراحی مناسب برای وبسایت باید به صورت ریسپانسیو در نظر گرفته شود. به این معنا که با انواع گجت‌ها بتوان وارد سایت شده و از امکانات و خدمات آن بهره گرفت. چرا که امروزه بیشترین کاربران برای دریافت خدمات مناسب از یک سایت، معمولا از تلفن همراه و یا تبلت بهره می گیرند و کمتر از رایانه برای ورود به وبسایت استفاده می‌شود.

بنابراین باید طراحی تجربه کاربری UX به گونه‌ای باشد که با چنین ابزاری تعامل داشته باشد. از طرف دیگر برخی افراد که دارای معلولیت در بینایی هستند، بهتر است از ابزارهای صوتی برای تولید محتوا در آن استفاده شود که آن‌ها نیز بتوانند به راحتی از خدمات مورد نیاز خود بهره مند گردند.

ویژگی چهارم: مشخص بودن هویت برند

یکی از نکات مهم در طراحی تجربه کاربری UX مناسب مربوط به برند و نمایش هویت برند به شکلی مشخص و پایدار است. در واقع همین برند است که منجر به جذب مخاطبین بیشتر و یا ثابت و پایدار ماندن مشتریان قدیمی برای خدمات ارائه شده می‌گردد.

لازمه این امر نیز در آن است که طراح UX شناخت کافی و وافی از برند مورد د نظر و تمامی جوانب آن داشته باشد تا بتواند به بهترین شکل در تمامی صفحات و زمینه‌های مربوط به ارائه کالا یا خدمت گنجانده شود. مثلا استفاده از المان‌های ترند و به روز در ترکیب با برند مشخص شده یکی از برترین روش‌های شناسایی هویت برند برای مخاطبین قدیمی و جدید وبسایت است.

ویژگی پنجم: اعمال الگوی ثابت

منظور از این ویژگی در آن است که بتوان سرعت استفاده کاربر از بخش‌های مفید سایت را به حداکثر برسانید. به این ترتیب احتمال هدر رفت وقت کاربر و خسته شدن آن و افزایش آمار خروج از وبسایت نیز به میزان زیادی کاهش خواهد یافت.

این نکته علاوه بر تاثیر مثبتی که در سئوی سایت و بالا بردن آن در نتایج جستجوی گوگل اعمال می‌کند، در افزایش و ماندگاری مشتریان وفادار نیز تا حد زیادی موثر خواهد بود. در نتیجه این امر کاربر تشویق می‌شود که محتوای خدمات و کالا و یا سایر محتوای وب سایت و یا اپلیکیشن را به علت سرعت بالا و کیفیت بالاتر آن با دیگران به اشتراک بگذارد. لذا این مورد را می‌توان یکی از نکات مهم و کلیدی در تجربه طراحی کاربری موفق دانست.

چطور UX خوب را از UX بد تشخیص دهیم؟

چطور UX خوب را از UX بد تشخیص دهیم؟

خوشبختانه نتایج حاصل از اعمال ux به اندازه‌ای شفاف و قابل مشاهده است که به راحتی می‌توان آن را از انواع بد و غیر مفید تشخیص داد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت:

یک ux یا تجربه کاربری خوب و مفید به گونه‌ای است که کاربر و مخاطب را درون وب سایت یا اپلیکیشن نگه می‌دارد  و کمتر موجب خروج آن ها و افزایش آمار نرخ خروج می‌گردد.

سرعت دستیابی به خدمات و یا کالا می‌تواند نشان دهنده ux خوب و مفید باشد که همین امر در نگهداری مشتریان وفادار نیز بسیار تاثیر گذار است.

احساس خوب و نظرات کاربران پس از استفاده از سایت و اپلیکیشن و دریافت خدمات مورد نظر خود از عواملی است که نشان دهنده طراحی کاربری مناسب و خوشایند است.

طراحی UX چه مراحلی دارد؟

به طور کلی انجام یک طراحی ux مناسب، استاندارد و اصولی به پنج مرحله طبقه بندی می‌گردد:

مرحله یک: تعریف خدمت یا محصول

تعریف خدمت و یا محصول در  یک سایت و یا اپلیکیشن نیازمند درک بالا و صحیح طراح از آن است که با اصطلاح understand نیز شناخته می‌شود. در  این مرحله طراح باید به درک نیاز کاربر از سایت و خدمت اشراف کامل داشته باشد.

در نظر گرفتن کاربر از نکات اصلی است که طراح باید به آن دقت کند که کاربر محصول سایت چه افرادی هستند و یا با چه ویژگی‌هایی به سایت مراجعه می‌کنند. همین امر در نوع طراحی و خروجی سایت تاثیر بالقوه‌ای دارد . از طرف دیگر در نظر گرفتن و درک برند و اعمال ارزش‌ها و اهداف برند در نوع طراحی نیز از عواملی است که قبل از شروع به طراح می‌بایست اعمال گردد.

مرحله دو: تجزیه و تحلیل

پس از درک صحیح محصول و خدمت، نوبت به پژوهش، تجزیه و تحلیل یا همان research می‌باشد. در این مرحله طراح باید به تحلیل رقبا و نوع محتوایی که مورد استفاده آن‌هاست بپردازد و سعی در متفاوت کردن خدمات خود داشته باشد.

از طرف دیگر به دستور العمل‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشد و بر اساس آن نوع طراحی را پیاده کند. در این مرحله علاوه بر استفاده از طراحی رقبا، با استفاده از ابزارهای مصاحبه به جمع آوری دقیق ایده و تجزیه و تحلیل آن‌ها برای ایجاد طرح بدیع و متناسب با تجربه کاربری اقدام می‌نمایند.

مرحله سه: طراحی اصولی

مرحله بعدی که به طراحی پس از جمع آوری ایده‌ها شهرت دارد را با نام design نیز می‌شناسند. ایده‌هایی را که در مراحل قبل به دست آورده‌اند و تجزیه و تحلیل‌های خود را برای رسیدن به اهداف مرحله به مرحله طراحی و جای‌گذاری می‌کنند. ساختن چارچوب مناسب در ضمن تعریف دقیق دستورالعمل‌های تجربه کاربری می‌تواند به ایجاد سایت یا اپلیکیشن اصولی با تجربه کاربری هدفمند منجر شود.

البته در ابتدا طراحی به صورت اسکچ یا همان طراحی سریع و پیشرونده است که به منظور ارزیابی مسیرهای پیش روست. در مرحله بعدی با ایجاد پروتایپ‌ها یا همان نمونه‌های اولیه طراحی در زمینه موارد بصری و شبیه سازی خدمت یا محصول نهایی ارائه می‌گردد. در نهایت برای ایجاد و گنجاندن جزئیات جا مانده در طراحی آن را تکمیل کرده و سبک و هدف سایت و اپلیکیشن کاملا مشخص می‌گردد.

مرحله چهار: سنجش و ارزیابی

مرحله ارزیابی را هم می‌توان پیش از اجرای سایت در نظر گرفت و هم پس از اجرا برای از بین بردن خطاهای احتمالی، توصیه می‌گردد. برای پیشگیری از هر گونه خطا و نقص پروژه این مرحله را قبل از اجرای نهایی پیاده کنند. در این مرحل سایت یا اپلیکیشن به صورت مجزا و آزمایشی شروع به کار می‌کند تا احتمال هر گونه خطا و آسیب در استفاده مخاطبین و کاربران از بین برود.

مرحله پنجم: اجرا و پیاده سازی

مرحله آخر مربوط به اجرا یا همان implement است. در این مرحله سایت و یا اپلیکیشن پیاده سازی و اجرا می‌گردد و در حین اجرا ممکن است تجربیاتی در جهت اجرای تجربه کاربری ux ایجاد گردد که به مرور طراح آن‌ها را به سایت می‌افزاید. همچنین می‌توان سایت یا برنامه را به صورت مرحله به مرحله به اجرا درآورد تا روند اجرایی آن تکمیل گردد. هدف نهایی در این مرحله توسعه کامل طرح با توجه به آمادگی تیم‌های مستقر در این طراحی است.

 تفاوت UX و UI چیست؟

 تفاوت UX و UI چیست؟

همانطور که پیشتر توضیح دادیم، ux مخفف کلمه User Experience و به معنای تجربه کاربری است. تجربه کاربری با میزان رضایت و خشنودی کاربر و مخاطب نسبت به دستیابی به هدف خود در سایت یا اپلیکیشن محقق می‌گردد و در واقع مرتبط با کل فرایند محصول سازی و یا خدمت است و در مورد هر محصول یا خدمتی صادق است. در واقع می‌توان گفت تجربه کاربری تنها مختص به محصولات دیجیتال نبوده و برای هر خدمتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حالی است که ui مخفف کلمه User Interface Design به معنای طراحی رابط کاربری است و برای طراحی و بعد بصری یک محصول دیجیتال کاربرد دارد. در واقع به کمک ui دقیق و حرفه‌ای و اصولی می‌توان به ux موفق رسید. لذا همین رابط کاربری است که ux را کاملا بهینه سازی می‌کند.

خوب است بدانید به همان اندازه که یک تجربه کاربری برای سایت موثر و مفید است، رابط کاربری نیز دارای اهمیت بالایی است و هر دو مکمل یکدیگر محسوب می‌گردد. به طور کلی می‌توان گفت:

  • طراحی رابط کاربری به عنوان یک پل بین نیازهای کاربر و طراحی اصلی محصول است.
  • تجربه کاربری علاوه بر کارایی مناسب یک سایت به دسترسی و پاسخگویی صحیح آن نیز توجه دارد.
  • رابط کاربری به عنوان یک فاکتور ظاهری در مورد رضایت از سایت و نحوه رسیدن به آن تلاش دارد، در حالی که تجربه کاربری برای توسعه و تحول سایت بر اساس همان احساس رضایت خواهد بود.

 چند مثال از ایجاد یک تجربه کاربری خوب

۱-طراحی یک اپلیکیشن مناسب در جهت سفارش غذا

در این رابطه طراح تجربه کاربری قبل از شروع به طراحی در این زمینه، می‌بایست اطلاعات و داده‌های کافی در زمینه رستوران داری و مشتریان آن‌ها و باگ‌هایی که در سفارش گیری حضوری وجود دارد، دریافت و درک کند.

بعد از تجزیه تحلیل این داده‌ها بتواند ui دیزاینی را طراحی کند که مخاطبین به راحتی بتوانند در هر شرایطی غذا و محصول مورد نظر خود را سفارش داده و در کمترین زمان آن را دریافت کنند. نحوه سفارش سریع و دریافت غذا با مشخصاتی که مخاطب در  نظر دارد، از مواردی است که در طراحی این نوع اپلیکیشن باید رعایت گردد.

۲-طراحی یک وب سایت توریستی

در این مورد طراح تجربه کاربری با مراجعه به شرکت‌های مسافرتی و توریستی و دریافت پیشنهادات لازم از سوی آن‌ها و سایر مشتریان حضوری، بتواند سایتی را طراحی کند که کاربر به راحتی بتواند براساس نیاز خود به خدمت مورد نظر دست یابد.

در این مورد معمولا کاربر به دنبال جاذبه‌های گردشگری داخلی و خارجی و یا نحوه دریافت خدمات در نزدیکی این جاذبه‌های توریستی با امکاناتی خوب و قیمتی مناسب خواهد بود. بنابراین دریافت داده‌های به روز و مناسب و معتبر از مواردی است که حتما باید در  طراحی این وبسایت گنجانده شود.

یک طراح UX به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

از آنجا که طراحی یک تجربه کاربری موثر برای رسیدن به هدف والای یک پروژه در گروی کار حرفه‌ای طراحی و رابط کاربری آن است، لذا یک طراح تجربه و اطلاعات مختلف در زمینه محصولات و یا خدمات متنوع کاربری می‌بایست دارای مهارت‌هایی باشد. از جمله این مهارت‌ها، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • امکان جمع آوری داده‌ها
  • امکان سرچ برند و نحوه برندسازی معتبر در فضای دیجیتال
  • توانایی در تجزیته تحلیل داده‌های جمع آوری شده
  • آشنایی با اصول و روش‌های طراحی
  • توانایی ارزیابی و بهینه سازی تجربیات کاربر
  • توانایی نحوه طراحی برای پاسخگویی به دستگاه‌های مختلف یا همان ریسپانسیو بودن
  • توانایی طراحی فرایندهای کاربردی
  • توانایی تست اجراهای کاربردی
  • آشنایی کامل با نرم افزارهای گرافیک و طراحی در سطح بسیار پیشرفته
  • توانایی همگام سازی سایت و یا اپلیکیشن با موتورهای جستجوی به روز دنیا
  • توانایی ارائه پیشنهادات خوب و راهگشا برای بهبود تجربیات کاربری

چند باور غلط در خصوص تجربه کاربری

با وجود فراگیر شدن تجربه کاربری در طراحی وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، در دریافت محصول و یا خدمت مورد نظر، باز هم چند باور غلط در این زمینه وجود دارد که حتی طراحان پر کار این زمینه را نیز به اشتباه می‌اندازد. از جمله این باورها می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

طراحی تجربه کاربری تنها مربوط به ظاهر و زیبایی سایت و یا اپلیکیشن است.

این مورد را می‌توان یکی از رایجترین افکاری دانست که به وفور در زمینه تجربه کاربری ux با آن مواجه هستیم. با وجود آنکه جنبه ظاهری و زیبایی از موارد مهمی است که در تجربه کاربری به آن توجه می‌شود، با این‌حال تمام ماجرا نیست و زیبایی ظاهری در عین کاربردی بودن آن است که موجب ایجاد حس رضایت در مخاطب و کاربر می‌گردد.

طراحی تجربه کاربری فقط برای خدمات و محصولات دیجیتالی است.

تجربه کاربری و احساس رضایت مخاطب برای تمامی خدمات و کالاها در جریان است، فارغ از آن‌که این محصول یا خدمت در زمره دیجیتال قرار گرفته باشد. به عنوان مثال میزان لذت و تجربه یک کاربر از حضور در یک نمایشگاه چیست؟ مسلما این موضوع در زمره محصولات و خدمات دیجیتال جای نگرفته است، اما نتیجه آن در هدف نهایی آن نمایشگاه کاملا تاثیر گذار است.

طراحی تجربه کاربری تنها در جهت فروش بیشتر است و به رضایت کاربران توجهی نمی‌شود.

اگر به دنبال فروش بیشتر محصول یا خدمت خود هستید، به ناچار می‌بایست از طراحی تجربه کاربری ux  در آن به کار برده شود. با این وجود اغلب وبسایت‌ها و یا اپلیکیشن‌های معتبر و حرفه‌ای تنها به دنبال فروش بیشتر نیستند، بلکه نیازمند ارائه خدمات یا فروش محصول برای رضایت بیشتر مخاطبین خود می‌باشند و در نتیجه مهمترین عامل شهرت آن‌ها در همین مورد نهفته است.

طراحی تجربه کاربری

اگر بخواهیم طراحی تجربه کاربری یا همان ux را به زبانی ساده‌تر بیان کنیم، می‌توان گفت فرآیندی است که با هدف افزایش میزان رضایت مخاطب(مشتری یا کاربر) از محصول و یا خدمت ارائه شده در سایت و یا اپلیکیشن و یا سایر محصولات غیر دیجیتال محقق می‌گردد. تحقق این مورد از طریق افزایش میزان کیفیت و بهبود کاربر سایت، دسترسی راحت‌تر، سرعت بالاتر و… بر اساس نوع رفتار و تعامل مشتری با محصول صورت می‌گیرد. نوع رفتار، احساسات، رضایت خاطر و ویژگی‌های شخصیتی مخاطب است که توسط طراح تجربه کاربری کشف، تجزیه تحلیل و بررسی می‌شود و در نهایت در محصولات و خدمات اعمال می‌گردد.

یادگیری UX و آموزش تجربه کاربری

یادگیری UX و آموزش تجربه کاربری (UX)

اگر علاقمند به طراحی تجربه کاربری ux هستید و یا در این زمینه اقداماتی انجام داده‌اید، اما به دنبال ایجاد فضایی برای حرفه‌ای‌تر شدن می‌باشید، خوب است بدانید که حرفه‌ای تخصصی محسوب می‌گردد. بنابراین برای حرفه‌ای شدن نیاز به یادگیری مستمر و پیوسته در این زمینه دارید. طراحی تجربه کاربری نیاز به گذراندن دوره‌ای ui و ux دارد که علاوه بر آن دوره های پیشرفته طراحی سایت و تسلط کامل به نرم افزارهای ادیت و طراحی در این زمینه نیز کاملا مورد نیاز است.

به این ترتیب می‌توانید به صورت کاملا اصولی و برنامه ریزی شده روز به روز اطلاعات بیشتری را کسب کرده و حرفه‌ای‌تر شوید. در نهایت با یادگیری نرم افزارهایی؛ همچون Adobe XD به پیاده سازی و اجرای طرح خود اقدام نمایید. تمامی این نرم افزارها به عنوان کمک در افزایش خلاقیت و مهارت و بازدهی طراح می‌باشند و صرفا یادگیری این موارد بدون داشتن خلاقیت یا مهارت بی ثمر خواهد بود.

آینده تجربه کاربری

با توجه به اینکه امروزه حرکت در مسیر فناوری‌های دیجیتال کاملا سرعت یافته و با رشد باورنکردنی خود با مواردی روبه رو هستیم که شاید تا پنج سال پیش حتی فکر آن را نیز نداشتیم. بنابراین یادگیری طراحی تجربه کاربری در این مسیر می‌تواند کاملا منطقی به نظر برسد و احتمالا در آینده‌ای نزدیک به چنین تخصص و مهارتی نیاز خواهد بود.

از طرف دیگر ادغام فناوری‌های جدید؛ مانند واقعیت افزوده و یا واقعیت مجازی همگام با تجربه کاربری و یا از طرف دیگر تجربه کاربری در آینده احتمالا به سمت تمرکز بر روی شخصی سازی و دسترسی پذیری بیشتر روی خواهد آورد.

 چگونه شغل خود را از طراحی گرافیکی به طراحی UX تغییر دهید

اگر جز طراحان گرافیکی هستید که به فکر پیشرفت و توسعه شغلی و امنیت بالاتر شغلی خود هستید و به انجام طراحی UX می‌اندیشید، یک قدم نسبت به بقیه افراد به این شغل نزدیک تر هستید. چرا که طراحی گرافیک و طراحی UX شباهت‌هایی با یکدیگر دارند.

طراحان گرافیک با ایجاد ارتباط با کاربر از طریق ارتقای تصاویر و تایپوگرافی، به ایجاد یک پکیج کامل برای سایت یا سایر ابزار دیجیتال اقدام می‌کنند. طراحی تجربه کاربری با اعمال ابزارها و فرایندهای تجزیه تحلیل بر روی گرافیک سایت یا اپلیکیشن، آن را به سمت بهبود و توسعه بیشتر پیش می‌برد. پس کافیست مراحل زیر را بپیمایید تا بتوانید به یک طراح تجربه کاربری ارتقا پیدا نمایید:

در مرحله اول تفاوت بین طراح گرافیک و طراح تجربه کاربری را به خوبی بیاموزید و باگ‌های شغلی خود را پیدا کنید.

در مرحله دوم به دنبال یادگیری مهارت‌های کامل طراحی تجربه کاربری UX بروید.

به جای تمرکز بر روی طراحی‌های پیکسل محور، سراغ طراحی‌های کاربر محور بروید و رضایت مخاطب یا کاربر را در طراحی خود در نظر بگیرید.

انجام سرچ‌های دقیق در مورد هدف محصول و برند آن و از طرف دیگر تجزیه تحلیل آن را بیاموزید و در کار خود اعمال نمایید.

قبل از شروع به کار حتی به صورت دوره‌های کارورزی به انجام پروژه‌های طراحی تجربه کاربری بپردازید تا با تمامی جوانب کار آشنا شوید و برای خود رزومه کاری فراهم نمایید.

در آخر سعی کنید با تمرکز و یادگیری بیشتر نمونه کارهای خود را ارتقا بخشید.

پررنگ شدن تجربه کاربری و UX در سال‌های اخیر

تا همین چند سال پیش که اینترنت و نحوه استفاده از آن‌ها و به خصوص مشاغل اینترنتی، همانند امروزه رواج پیدا نکرده بود؛ در مورد تجربه کاربری و احساس رضایت و یا عدم رضایت آن نیز طرح خاصی مد نظر نبود. در واقع می‌توان اینگونه بیان کرد که همان عده کمی که به اینترنت وابسته بودند و یکی دو قدم از بقیه افراد جلوتر قرار اشتند، بالاجبار با همان شرایط به کار خود ادامه می‌دانند، بدون آنکه رضایت آنها به عنوان ملاکی در سئو محسوب گردد.

امروز با مواردی بسیار متفاوت از گذشته روبه رو هستیم و با پیشرفت علم و تکنولوژی و وابستگی شدید تمامی افراد از کوچک تا بزرگ برای رفع تمامی نیازهای آن‌ها به اینترنت نیازهای جدیدی در حوزه وبسایت‌ها و پررنگ شدن تجربه کاربری خواهیم داشت.

این روزها دیگر هر فردی نمی‌تواند خود را طراح سایت یا اپلیکیشن بداند و باید به صورت بالقوه و بالفعل با تمامی زوایای طراحی آشنا باشد تا بتواند سایتی را برای رقابت تنگاتنگ آماده سازی کند. در اینجاست که مشاغل تخصصی در زمینه ui  و ux به وجود آمدند و با وجود تمام پیچیدگی‌های حال حاضر در طراحی سایت و اپلیکیشن، بتوانند طراحی حرفه‌ای را ارائه دهند.

نتیجه گیری

در سال‌های اخیر طراحی تجربه کاربری یا همان UX به عنوان عاملی موثر و مهم در افزایش بازدهی و سودآوری یک محصول یا خدمت نقش دارد. منظور از طراحی تجربه کاربری همان احساس لذت و رضایت مخاطب و کاربر در دریافت خدمت یا محصول مورد نظر خود می‌باشد.

این خدمات یا محصولات هم می‌تواند در حوزه دیجیتال باشد و هم جدا از محصولات دیجیتالی را در  برگیرد. طراح تجربه کاربری کسی است که به کمک خلاقیت و تجزیه تحلیل دقیق و حرفه‌ای خود از یک محصول و یا یک برند به رسیدن موثر و اصولی به طراحی تجربه کاربری کمک می‌کند.

 

مقالات مرتبط

پیشنهاد می کنیم این مطالب هم مطالعه کنید

ایجاد منو ریسپانسیو برای طراحی سایت

ایجاد منو ریسپانسیو در طراحی سایت

ایجاد منو ریسپانسیو برای طراحی سایت را در این مطلب مشاهده کنید و برای طراحی سایت خود استفاده کنید

کد عوض کردن عکس با jquery

کد عوض کردن عکس با jquery

در طراحی سایت و طراحی وب سایت و طراحی سایت ارزان امروزه زیبایی و جالب بودن سایت حرف اول را…

اصول قواعد در طراحی سایت

اصول قواعد در طراحی سایت

اصول قواعد در طراحی سایت و طراحی وب سایت در طراحی سایت را پیشنهاد می شود حتما مطالعه کنید

مشاوره رایگان تلفنی