خطرات استفاده از قالب و افزونه های نال شده در وبسایت

اگر شما در زمینه وردپرس و یا طراحی سایت فعالیت داشته باشید، حتما با کلماتی مثل "قالب و افزونه نال شده" رو به رو شدید. همانطور که می‌دانید، اکثر قالب…

  • نوشته شده توسط : رضا رجب پور
  • دسته بندی :مقالات
  • بازدید: 100
خطرات استفاده از قالب و افزونه های نال شده در وبسایت
Rate this blog

اگر شما در زمینه وردپرس و یا طراحی سایت فعالیت داشته باشید، حتما با کلماتی مثل “قالب و افزونه نال شده” رو به رو شدید. همانطور که می‌دانید، اکثر قالب و افزونه‌های کاربردی را باید بخرید؛ ولی نسخه نال شده این قالب و افزونه‌ها، اکثرا رایگان هستند.

متاسفانه اکثر کاربران، گول همین کلمه “رایگان” را می‌خورند و طراحی وبسایت خودشان را با دانلود قالب و افزونه نال شده، در معرض خطرهای زیادی قرار می‌دهند.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با خطرات استفاده از قالب و افزونه‌های نال شده در وبسایت آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

نال شده چیست؟

قبل از اینکه به سراغ معرفی خطرات این محصولات برویم، بهتر است اول ببینیم اصلا کلمه نال (Null) چه معنی می‌دهد؛ Null یک کلمه انگلیسی است که به فارسی معنی پوچ و بی اعتبار را می‌دهد.

همانطور که در بالاتر گفتیم، اکثر قالب و افزونه‌هایی که کاربرد زیادی دارند (مثل افزونه راکت) رایگان نیستند و برای استفاده از کلیه امکانات آنها، باید هزینه‎ای پرداخت کنید.

ولی یکسری افراد که معمولا هم هکر هستند، این محصولات را به صورت رایگان یا با قیمت کمتر منتشر می‌کنند که به این کار، نال شده می‌گویند.

خطرات استفاده از محصولات نال شده

بیش از ۹۰ درصد محصولات نال شده، دارای باگهای امنیتی هستند که کاربران بدون اینکه به این باگها توجهی کنند، از آنها استفاده می‌کنند که سایت خودشان را در معرض خطرهای زیادی قرار می‌دهند. در ادامه به معرفی بخشی از خطرات استفاده از محصولات نال شده می‌پردازیم:

۱. وجود بد افزار

اکثر قالب و افزونه‌های نال شده در معرض بدافزار یا تروجان هستند؛ حتی بعضی‌ها هم این بدافزارها را در فایلهای خودشان دارند. این مشکل نه تنها سایت شما را از بین می‌برد، بلکه هاست شما را هم نابود می‌کند.

موتورهای جستجو مثل گوگل، خیلی سریع این فایلها را شناسایی می‌کنند و اگر این اتفاق بیفتد، رتبه‌های خودتان را از دست می‌دهید و که نتیجه آن افت شدید آمار سایت و از بین رفتن کسب و کار شماست.

۲. نفوذ

همانطور که گفتیم، ۹۰ درصد محصولات نال شده، دارای باگهای امنیتی هستند که همین موضوع می‌تواند باعث شود تا سایت شما در معرض هک شدن قرار بگیرد.

۳. عدم بروزرسانی

ما فرض را بر این می‌گیریم که شما یک افزونه و قالب نال شده دارید که هیچ نوع کد مخربی هم در آن وجود ندارد؛ ولی باز هم باید بدانید که این محصولات به هیچ وجه آپدیت نمی‌شوند.

یکی از دلایلی که توسعه دهندگان محصولات خودشان را بروزرسانی می‌کنند، برطرف کردن باگهای محصولاتشان است.

حالا اگر شما بخواهید افزونه یا قالب را آپدیت کنید، یا باید محصول اصلی را خریداری کنید، یا باید دوباره به سراغ آپدیت نال شده بروید که در این صورت، دوباره سایت شما در معرض کدهای مخرب قرار می‌گیرد.

۴. از دست دادن رتبه در موتورهای جستجو

اگر سایت شما هک یا دیفیس شود، گوگل و سایر موتورهای جستجو، فورا سایت شما را از نتایج خودشان حذف می‌کنند.

البته این فقط برای زمان هم و دیفیس شدن نیست؛ حتی اگر موتورهای جستجو متوجه کدهای مخرب در سایت شما شوند هم ممکن است رتبه‌های خودتان را از دست بدهید و یا اصلا به کل حذف شوید.

 ایمیل اسپم

۵. ایمیل اسپم

وقتی از محصولات نال شده در سایت خودتان استفاده می‌کنید، ممکن است که ایمیل‌های زیادی (اسپم) از طرف سایت شما به اشخاص و یا شرکتهای مختلف ارسال شود.

معمولا این اتفاق توسط شرکت هاستینگ شناسایی می‌شود و اگر هم چنین اتفاقی نیفتد، دامنه شما در لیست سیاه ایمیل اسپم قرار می‌گیرد.

۶. جاسوسی

کسی که این محصولات را نال می‌کند، معمولا اهداف مختلفی دارد؛ مثل هک کردن و یا تزریق بدافزار و …

در بعضی از مواقع، شخص نال کننده اصلا هیچ کد مخربی در داخل محصول قرار نمی‌دهد و یا هیچ بدافزاری را به سایت تزریق نمی‌کند؛ او فقط می‌خواهد که از اطلاعات سایت شما استفاده کند.

اطلاعاتی مثل شماره تماس کاربران یا ایمیل کاربران و ….

۷. نکات اخلاقی

خیلی از طراحان سایت به خاطر اینکه فعلا نمی‌خواهند برای پروژه خودشان هزینه کنند، از محصولات نال شده استفاده می‌کنند.

اگر شما کلیه تهدیداتی که در بالا اشاره کردیم را هم نادیده بگیرید، این کار کاملا غیراخلاقی است.

توسعه دهنده وقت زیادی گذاشته تا این محصول را عرضه کند؛ پس برای حمایت از توسعه دهنده هم که شده، سعی کنید این محصول را به شکل قانونی و از سایت مرجع دانلود کنید.

۸. عدم پشتیبانی

پشتیبانی یکی از مواردی است که شما باید حتما در زمان خرید قالب به آن دقت کنید؛ اگر یک قالبی واقعا باارزش و کاربردی باشد، مطمئن باشید که حتما باید یک پشتیبانی داشته باشد.

درمقابل اکثر افزونه‌های کاربردی، معمولا دارای تنظیمات سخت و پیچیده‌ای هستند که برای آنها یکسری مستندانی وجود دارد؛ این مستندات فقط مخصوص کاربرانی است که از نسخه قانونی آن استفاده می‌کنند.

ولی شما اگر از محصول نال شده استفاده کنید، هیچ پشتیبانی به شما تعلق نمی‌گیرد.

روش شناسایی محصولات نال شده

همانطور که می‌دانید، همه محصولات مثل قالب و یا افزونه، توسط یک شخص یا یک تیم برنامه نویس طراحی می‌شوند. همه این اشخاص و یا شرکتها یک سایتی دارند که محصولات خودشان را برای عرضه، در آنجا قرار می‌دهند.

شما اگر قصد دارید که این محصولات را بخرید، یا باید به صورت مستقیم از همین سایتها دانلود کنید و یا باید از سایتهایی دانلود کنید که با سایت مرجع، همکاری می‌کنند.

اگر شما روشهایی غیر از روش بالا را برای دانلود قالب و افزونه انتخاب کردید، باید به شما بگویم که الان در حال استفاده از یک محصول نال شده هستید.

متاسفانه اکثر محصولاتی که در سایتهای ارائه خدمات وردپرس ایرانی موجود است، به صورت نال شده ارائه می‌شوند.

 

چرا نسخه نال شده را منتشر می‌کنند؟

همانطور که در بالا گفتیم، این نسخه‌ها معمولا به دست یک هکر انجام می‌شود که حتما یک هدفی از این کار دارد که در ادامه به معرفی چند نمونه می‌پردازیم:

  •       کسب درآمد (فروش قالب به قیمت ارزانتر از منبع)
  •       راه اندازی تبلیغات در سایت شما
  •       ارسال ایمیل اسپم
  •       سرقت اطلاعات شما
  •       و …

 

جمع بندی

یادتان باشد که محصولات نال شده می‌توانند تاثیرات جبران ناپذیری بر روی سایت شما بگذارند؛ تمامی خطراتی که در بالا به آن اشاره کردیم را جدی بگیرید و به هیچ وجه به سادگی از کنار آن عبور نکنید.

شما با پرداخت کمی هزینه بیشتر، می‌توانید هم صاحب یک  محصول اورجینال، پشتیبانی، حفظ امنیت سایت و بروزرسانی شوید؛ پس سعی کنید تا خودتان را در معرض محصولات نال شده قرار ندهید.

مقالات مرتبط

پیشنهاد می کنیم این مطالب هم مطالعه کنید

متاتگ رفرش چیست؟

متاتگ رفرش چیست؟

اگر می خواهید با متا تگ رفرش بیشتر آشنا بشوید و بدانید چه کاربردی در سئو دارد این مطلب رو…

چند اشتباه در ux طراحی سایت

چند اشتباه در ux طراحی سایت

شاید شما هم مشابه همین اشتباهات را در ux طراحی سایت کرده باشید پس پیشنهاد می کنیم حتما این مطلب…

کنترل پنل پلسک

کنترل پنل پلسک چیست؟ مزایا و معایب نصب وردپرس بر روی plesk

پلسک کوتاه شده کلمات "Parallels Plesk Panel" است و به مانند دایرکت ادمین و سی پنل، یک نرم افزار تحت…

مشاوره رایگان تلفنی