کنترل پنل پلسک چیست؟ مزایا و معایب نصب وردپرس بر روی plesk

پلسک کوتاه شده کلمات "Parallels Plesk Panel" است و به مانند دایرکت ادمین و سی پنل، یک نرم افزار تحت سرور است که می‌تواند منابع فیزیکی سرور به مانند رم،…

  • نوشته شده توسط : رضا رجب پور
  • دسته بندی :مقالات
  • بازدید: 68
کنترل پنل پلسک چیست؟ مزایا و معایب نصب وردپرس بر روی plesk
Rate this blog

اگر شما در حوزه طراحی سایت فعال باشید، می‌دانید که سه پنل مدیریتی با نامهای سی پنل، پلسک و دایرکت ادمین برای هاست وجود دارد. معمولا کسی که چندین سال در این حوزه فعالیت می‌کند، می‌داند که متناسب با کسب و کارش، باید کدام پنل مدیریتی را انتخاب کند.

ولی انتخاب پنل مدیریتی هاست می‌تواند یکی از دغدغه‌های اصلی افرادی باشد که در ابتدای مسیر طراحی سایت هستند. در این پست قصد داریم تا شما را با کنترل پنل پلسک و ویژگی‌های آن آشنا کنیم.

پلسک چیست؟

پلسک چیست؟

پلسک کوتاه شده کلمات “Parallels Plesk Panel” است و به مانند دایرکت ادمین و سی پنل، یک نرم افزار تحت سرور است که می‌تواند منابع فیزیکی سرور به مانند رم، سی پی یو و … را با استفاده از یک رابط گرافیکی با ما به اشتراک بگذارد.

بسیاری از وبمستران فکر می‌کنند که کنترل plesk نمی‌تواند یک گزینه خوب برای طراحی سایتهای مختلف باشد؛ ولی باید بدانید که پلسک هم به مانند بقیه کنترل پنل‌های هاست، می‌تواند هم بر روی سیستم عامل لینوکس و هم ویندوز نصب شود.

مزایای استفاده از پلسک

قاعدتا وقتی می‌خواهید از هر چیزی استفاده کنید، باید مزایا و معایب آن را هم بررسی کنید تا در آینده هیچ مشکلی برای شما پیش نیاید. در این بخش می‌خواهیم به مزایای استفاده از کنترل پلسک بپردازیم:

۱. رابط کاربری کاربرپسند

معمولا همه ما به دفعات زیاد با اسم‌های دایرکت ادمین و مخصوصا سی پنل برخورد کردیم و کمتر اسم پلسک به گوش ما خورده و برای همین فکر می‌کنیم که احتمالا باید پنل مدیریتی پیچیده‌ای داشته باشد.

ولی کار با کنترل plesk از چیزی که فکر می‌کنید بسیار آسانتر و راحت‌تر است که این راحتی به خاطر رابط کاربری فوق العاده‌ای است که در آن وجود دارد.

۲. پشتیبانی از لینوکس و ویندوز

اکثریت طراحان سایت فکر می‌کنند که Cpanel گزینه بهتری برای میزبانی سایت‌هاست. ولی همانطور که خودشان هم می‌دانند، هاست سی پنل فقط از سیستم عامل لینوکس پشتیبانی می‌کند. ولی پلسک علاوه بر لینوکس، از سیستم عامل ویندوز هم پشتیبانی می‌کند.

۳. کنترل با موبایل

امروزه اکثر فعالیتها از طریق گوشی‌های هوشمند انجام می‌شود. درست است که ۹۹ درصد فعالیت های سایت با استفاده از کامپیوتر و لپ تاپ است؛ ولی شاید در یکسری شرایط خاص، تنها دیوایسی که در دسترس دارید، موبایلتان باشد.

برای همین توسعه دهندگان کنترل plesk امکاناتی را فراهم کردند که مدیران سایتها بتوانند با استفاده از گوشی هوشمند، به راحتی وارد پنل مدیریتی پلسک شوند و کارهایی که می‎خواهند را انجام دهند.

۴. امنیت بالا

توسعه دهندگان پلسک موارد امنیتی زیادی را در آن رعایت کردند. برای مثال با استفاده از نرم افزار Fail2ban، به صورت لحظه‌ای مراقب سرور شما هستند تا هیچ گونه حمله‌ای به سمت سرور شما ارسال نشود.

همچنین پلسک برای برقراری یک ارتباط امن، از پروتکل SSL استفاده می‌کند.

۵. سازگاری با انواع سیستم مدیریت محتوا

همانطور که در بالاتر هم گفتیم، پلسک هم از سیستم عامل لینوکس و هم از ویندوز پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، پلسک از نسخه‌های مختلف PHP، Perl، Python، Java، Ruby و .Net هم پشتیبانی می‌کند.

همچنین پلسک از چندین سرویس دهنده وب و پایگاه داده هم پشتیبانی می‌کند که با این اوصاف می‌توان گفت که پلسک یک بستر مناسب برای نصب انواع سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس، جوملا و … است.

۶. افزونه های کاربردی

بیش از ۱۰۰ افزونه کاربردی در کنترل plesk وجود دارد که شما با استفاده از این سرویس میزبانی، می‌توانید از همه این افزونه‌های کاربردی بهره مند شوید.

این افزونه می‌توانند در افزایش سرعت، سئو سایت ، افزایش امنیت و … کارایی داشته باشند.

۷. انتقال آسان

شاید شما قبلا از یک فضای میزبانی دیگری استفاده می‌کردید و یا قصد دارید که از پلسک به سمت یک فضای میزبانی دیگری مهاجرت کنید.

پلسک یک بستری را فراهم کرده که شما می‌توانید به راحتی، تمامی اطلاعات به مانند دیتابیس، اطلاعات کاربری، ایمیل و … را به کنترل پلسک یا سرویس میزبانی جدید منتقل کنید.

معایب استفاده از پلسک

تا اینجا ما درباره مزایا پلسک صحبت کردیم و واقعا که پلسک هیچ عیب و ایرادی ندارد؛ در واقع کنترل پلسک سه ایراد مهم دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

۱. هزینه بالا

لایسنس پلسک نسبت به سی پنل و دایرکت ادمین، گرانتر است.

۲. سرعت پایین

پلسک نسبت به رقبای خودش، از سرعت پایین‌تری برخوردار است.

۳. منبع باز نبودن

اینکه پلسک منبع باز نیست، می‌تواند نشان دهد که نمی‌تواند انعطاف پذیری لازم را داشته باشد.

مقایسه پلسک و سی پنل

مقایسه پلسک و سی پنل

همانطور که می‌دانید، سی پنل را به محبوب‌ترین سرویس میزبانی می‌شناسند. ولی همانطور که در بالا هم گفتیم، پلسک هم یکسری مزایایی دارد که می‌تواند یک رقیب خوب برای سی پنل باشد. در این بخش قصد داریم تا ویژگی‌های این دو سرویس میزبانی را با هم مقایسه کنیم:

مزایا پلسک نسبت به سی پنل

  •       رابط کاربری بهتر
  •       امنیت بیشتر
  •       پشتیبانی از لینوکس و ویندوز
  •       ارائه امکانات بیشتر به کاربران

مزایا سی پنل نسبت به پلسک

  •       امکان سفارسی سازی پنل کاربری
  •       هزینه کمتر
  •       سرعت بالاتر
  •       منبع اموزشی بیشتر در وب فارسی

کنترل پنل plesk چه کاربردی دارد؟

هر چیزی که شما از یک هاست نیاز دارید را می‌توانید در کنترل پلسک پیدا کنید. در واقع پلسک تفاوت زیادی با رقبای خودش ندارد و در بعضی از ویژگی‌ها هم که در بالا اشاره کردیم، نسبت به رقبای خودش بهتر عمل کرده.

آیا نصب وردپرس بر روی plesk  مناسب است؟

شاید بسیاری از وبمستران، سی پنل یا دایرکت ادمین را به پلسک ترجیح بدهند که شاید به خاطر سازگاری بیشتر با ودرپرس باشد. ولی همانطور که در بخش مزایا پلسک هم گفتیم، این سرویس میزبانی از انواع سیستم عامل، پایگاه داده، ورژن‌های PHP، پایتون و … پشتیبانی می‌کند. همه این موارد می‌تواند پلسک را برای نصب وردپرس مناسب کند.

شاید به خاطر منابع آموزشی زیاد، اکثرا از سی پنل برای نصب وردپرس استفاده کنند، ولی پلسک هم می‌تواند یک بستر مناسب برای آن باشد.

جمع بندی

از پلسک در اینترنت و نسبت به رقبای خودش، کمتر صحبت شده و همین موضوع باعث شده تا اطلاعات زیادی از این فضای میزبانی در وب فارسی وجود نداشته باشد.

در این مقاله ما سعی کردیم تا شما را کنترل پنل پلسک و ویژگی‌های آن آشنا کنیم. اگر بخش مقایسه سی پنل با پلسک را خوانده باشید، می‌فهمید که تفاوت زیادی میان پلسک و سی پنل نیست و حتی در بعضی قسمتها هم بهتر از سی پنل عمل کرده.

مقالات مرتبط

پیشنهاد می کنیم این مطالب هم مطالعه کنید

آموزش درست کردن منو اسکرول

آموزش درست کردن منو اسکرول

آموزش اسکرول منو در طراحی سایت امروزه ظاهر سایت و وبلاگ در حرفه ای بودن سایت حرف اول را میزند…

چگونه خطاهای php طراحی سایت وردپرس خود را غیر فعال و فعال کنیم؟

چگونه خطاهای php سایت وردپرس خود را غیر فعال و فعال کنیم؟

چگونه خطاهای php طراحی سایت وردپرس خود را غیر فعال و فعال کنیم؟ این مطلب را حتما مطالعه کنید

برند سازی یعنی چی؟

برند سازی یعنی چی؟

برند سازی یعنی چی؟ برند سازی چه نقشی در کسب و کار ما دارد برند سازی برای ما سود آور…

مشاوره رایگان تلفنی