Cloudflare چیست؟ آموزش قدم به قدم فعال سازی رایگان کلودفلر

امنیت و بهینه سازی سایت، دو تا اصلی‌ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل هستند و همین دو مورد باعث می‌شود تا بسیاری از کاربران به سمت استفاده از ابزار کلودفلر (Cloudflare)…

  • نوشته شده توسط : رضا رجب پور
  • دسته بندی :مقالات
  • بازدید: 59
Cloudflare چیست؟ آموزش قدم به قدم فعال سازی رایگان کلودفلر
Rate this blog

احتمالا شما هم تا به الان با اسم CDN برخورد کردید و می‌دانید که می‌تواند چه فایده‌ای در بهینه سازی سرعت سایت داشته باشد. کلودفلر یکی از بزرگترین شبکه‌های CDN رایگان است که با ویژگی‌های فوق العاده‌ای که دارد، توانسته بیش از ۸ میلیون کاربر را از سرتاسر دنیا به سمت خودش بکشد.

ولی بسیاری از کاربران فقط در همین حد از Cloudflare می‌دانند و با ویژگی‌های اصلی آن آگاه نیستند. در ادامه این پست قصد داریم تا بیشتر درباره کلودفلر بدانیم و ببینیم که چطور می‌توانیم آن را بر روی سایت خودمان پیاده سازی کنیم.

CDN چیست؟

قبل از بررسی به بحث آموزش کلودفلر، بهتر است که تعریف مختصری از CDN داشته باشیم؛ CDN مخفف سه کلمه Content Delivery Network و به معنی “شبکه تحویل” محتواست.

شبکه CDN می‌تواند باعث بهبود سرعت سایت شما شود؛ به این صورت که وقتی CDN را بر روی سایت خودتان فعال کردید، سرورهای مختلفی در کشورها و منطقه‌های مختلف، داده‌های لازم را از سرور اصلی سایت شما دریافت می‌کنند و به صورت کش در حافظه خودشان نگه می‌دارند.

حالا بازدید کننده وقتی بخواهد وارد سایت شما شود، اطلاعات را از نزدیک‌ترین سرور دریافت می‌کند و همین موضوع باعث افزایش سرعت سایت می‌شود. معمولا CDN برای سایتهایی مناسب است که کاربران زیادی در خارج از کشور دارند.

کلودفلر چیست؟

کلودفلر چیست؟

کلوفلر (Cloudflare) یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های CDN در جهان است که فعالیت خودش را با هدف تبدیل کردن شبکه اینترنت جهانی به مکانی امن‌تر و بهینه‌تر شروع کرد.

همانطور که در بخش تعریف CDN هم متوجه شدید، این سرویس‌ها می‌توانند تاثیر بسیار زیادی بر روی بهبود سرعت سایت داشته باشند. علاوه بر بحث CDN، خود Cloudflare هم یکسری امکانات خاصی دارد که می‌تواند بر روی امنیت سایت شما هم تاثیر مثبتی بگذارد.

به این صورت که هر درخواستی که به سایت شما ارسال می‌شود، ابتدا باید از فیلتر کلودفلر عبور کند و اگر cloudflare بفهمد که این درخواست می‌تواند به سایت شما آسیب برساند، جلوی آن را می‌گیرد.

مزایا استفاده از cloudflare

قبل از اینکه به بررسی آموزش Cloudflare بپردازیم، بهتر است که اول از همه ببینیم این سرویس چه مزایایی برای ما دارد. اکثریت فکر می‌کنند که تنها فایده کلودفلر در بحث CDN است؛ ولی شما با استفاه از این سرویس، علاوه بر CDN، از امکانات دیگری هم بهره مند می‌شوید:

  •       فشرده سازی
  •       SSL رایگان
  •       امنیت بالای DNS
  •       بهینه سازی تصاویر با استفاده از Cloudflare Polish
  •       استفاده از WAF برای جلوگیری از حملات هکرها و درخواستهای مخرب
  •       استفاده از فایروال‌های مختلف برای جلوگیری از حملات DDOS و …
  •       ابزار آنالیز ترافیک
  •       بهبود سئو به دلیل بهبود سرعت و افزایش امنیت
  •       و …

 

آموزش فعال سازی رایگان کلودفلر

تا اینجا با مفهوم و معنی Cloudflare آشنا شدیم و فهمیدیم که چه هدفی را دنبال می‌کند. در این بخش قصد داریم تا به آموزش کلودفلر بپردازیم و ببینیم چطور می‌توانیم از این سرویس در سایت خودمان استفاده کنیم:

مرحله اول: ایجاد حساب کاربری cloudflare

مرحله اول: ایجاد حساب کاربری

در اولین مرحله از آموزش cloudflare باید یک حساب کاربری برای خودتان بسازید. وارد سایت https://www.cloudflare.com شوید و بر روی دکمه signup کلیک کنید.

سپس اطلاعات خواسته شده را وارد کنید و بعد از زدن تیک قبول قوانین، بر روی دکمه Signup کلیک کنید تا اکانت شما ساخته شود.

البته بعد از اینکه اکانت شما ساخته شد، یک ایمیلی حاوی لینک تایید به ایمیل شما ارسال می‌شود که باید حتما روی آن کلیک کنید تا اکانت شما وریفای شود.

مرحله دوم: ثبت سایت cloudflare

مرحله دوم: ثبت سایت

بعد از ساخت حساب کاربری، از سمت راست، وارد بخش Websites شوید و بر روی گزینه Add Site کلیک کنید. سپس در صفحه جدیدی که برای شما باز می‌شود، آدرس سایت خودتان را بدون www وارد کنید. بعد از اینکه آدرس سایت خودتان را وارد کردید، بر روی دکمه Add Site کلیک کنید.

در مرحله بعدی باید پلن اکانت خودتان را انتخاب کنید. در سایت cloudflare چهار پلن Pro، Business، Enterprise و Free وجود دارد و از آنجایی که ما قصد فعال سازی رایگان cloudflare را داریم، پلن free را انتخاب کنید و سپس بر روی دکمه Continue کلیک کنید.

مرحله سوم: تغییر cloudflare DNS

مرحله سوم: تغییر DNS

مهم‌ترین و آخرین بخش از آموزش Cloudflare مربوط به تغییر DNS است. بعد از اینکه شما بر روی Continue کلیک کردید، وارد یک صفحه جدید می‌شوید؛ در این صفحه حدود یک دقیقه صبر کنید تا cloudflare بتواند تمامی اطلاعات سایت شما را به دست بیاورد. لازم نیست در این مرحله کار خاصی بکنید؛ بعد از یک دقیقه، بر روی دکمه continue کلیک کنید.

در مرحله بعد، خود سایت کلودفلر به شما دقیقا می‌گوید که باید چه کاری انجام دهید؛ در این مرحله شما باید DNS قبلی سایت خودتان را حذف، و دی ان اسی که خود کلودفلر در همین صفحه به شما می‌دهد را جایگذاری کنید.

اگر شما خودتان به داشبورد دامنه خودتان دسترسی دارید که می‌تواند خودتان عوض کنید؛ ولی اگر از طرف نمایندگی‌هایی به مانند سرویس‌های هاستینگ، دامنه را خریداری کردید، باید به هاستینگ تیکت بزنید تا DNS شما را به چیزی که کلودفلر می‌خواهد عوض کنند.

البته بعضی از سرویس‌های هاستینگ، یک بخشی را در پنل کاربری خودشان مهیا کردند تا کاربر بتواند از همانجا و به راحتی، DNS سایت خودش را به مقادیر مورد نظر تغییر دهد.

بعد از عوض کردن DNS، بر روی دکمه Done, Check Nameservers کلیک کنید. البته شما می‌توانید اول بر روی همین گزینه کلیک کنید و سپس برای عوض کردن DNS اقدام کنید.

بعد از عوض کردن DNS، ممکن است تا چند ساعت طول بکشد تا Cloudflare متوجه این موضوع شود. پس زیاد عجله نکنید.

آموزش فعال سازی رایگان کلودفلر

سخن پایانی

شما با استفاده از Cloudflare می‌توانید با یک تیر، دو نشان بزنید. درست است که امنیت و سرعت، دو مقوله مهم در رتبه بندی هستند. ولی شما اول از همه باید ببینید که اصلا نیاز است که کلودفلر را بر روی سایت خودتان نصب کنید یا نه.

به جای اینکه به دنبال گرفتن نمره بالا در ابزارهایی مثل Google Page Speed insight و GTmetrix باشید، کمی منطقی به داستان نگاه کنید. ابزار Cloudflare برای سایتهایی مناسب است که کاربران زیادی از خارج از کشور دارند و فقط در این صورت است که می‌تواند بر روی سرعت سایت تاثیر بگذارد.

البته بحث امنیت جداست؛ اگر شما حس کردید که افرادی در حال حملات DDos بر روی سایت شما هستند و یا قصد هک سایت شما را دارند، می‌توانید با خیال راحت از این ابزار استفاده کنید.

مقالات مرتبط

پیشنهاد می کنیم این مطالب هم مطالعه کنید

سرعت سایت

سرعت سایت

سرعت سایت به عوامل و تکنیک های مختلفی در زمینه سرعت سایت در طراحی سایت داشته باشد

آیا فرقی بین پسوند سایت .html , .php در بهینه سازی وجود دارد؟

آیا فرقی بین پسوند سایت .html , php در بهینه سازی وجود دارد؟

آیا فرقی بین پسوند سایت .html , .php در بهینه سازی وجود دارد؟ با ادامه این مقاله در مورد طراحی…

چند تکنیک برای امنیت طراحی سایت

چند تکنیک برای امنیت سایت

امروز می خواهیم در مورد امنیت در طراحی سایت بحث کنیم پس سعی این مطلب را با دقت بخوانید تا…

مشاوره رایگان تلفنی