به چند دلیل نباید از سایت ساز ها استفاده کنید؟

امروزه همه با اهمیت طراحی سایت و کسب درآمد از آن آشنا هستند؛ روش‌های زیادی برای طراحی سایت وجود دارد که یکی از آنها، استفاده از سرویس‌های سایت ساز است.

  • نوشته شده توسط : رضا رجب پور
  • دسته بندی :مقالات
  • بازدید: 62
به چند دلیل نباید از سایت ساز ها استفاده کنید؟
Rate this blog

امروزه همه با اهمیت طراحی سایت و کسب درآمد از آن آشنا هستند؛ روش‌های زیادی برای طراحی سایت وجود دارد که یکی از آنها، استفاده از سرویس‌های سایت ساز است.

سرویس‌های سایت ساز یکی از روشهای طراحی سایت بدون کدنویسی به شمار می‌روند که شما می‌توانید با استفاده از این سرویس‌ها، سایت خودتان را در کمترین زمان ممکن طراحی کنید.

بسیاری از این سایت سازها به مانند Wix یا Weebly با ارائه و وعده امکانات زیاد، کاربران زیادی را به سمت خودشان کشیدند؛ ولی استفاده از سرویس‌های سایت ساز، یکسری معایبی دارد که شما باید قبل از استفاده از آنها، با این معایب آشنا باشید.

بررسی معایب سایت ساز

می‌توان به جرئت گفت که هیچ سیستمی در اینترنت وجود ندارد که کامل و بدون نقص باشد؛ ولی بعضی از سیستم‌ها دارای عیب و ایرادهای بیشتری نسبت به بقیه هستند که سرویس‌های سایت ساز هم از این دسته به شمار می‌رود.

البته این دلیل نمی‌شود که سرویس‌های سایت ساز فقط دارای عیب و ایراد باشند و البته که مزایایی هم دارند؛ در واقع این عیب و ایرادها، ضعف این سیستم در برابر بقیه روشهای طراحی سایت به شمار می‌رود. در ادامه به بررسی چند نمونه از معایب سایت سازها می‌پردازیم:

۱. عدم استقلال

هر سایتی دارای یک دامنه و هاست است که می‌توانید برای مدیریت بهتر سایت خودتان، از آنها استفاده کنید. ولی در صورت استفاده از سایت ساز، این امکان برای شما فراهم نیست!

حتی اگر یک مشکلی برای سرویس سایت سازی که شما از آن استفاده می‌کنید بیفتد، تمامی سایتهای این سرویس تحت تاثیر قرار می‌گیرند که سایت شما هم از این قائله مستثنی نیست.

همچنین کندی سرعت سایت، یکی از مشکلات همیشگی در سایت سازها به شمار می‌رود؛ این اتفاق به دلیل استفاده از منابع مشترک در این سرویس‌ها می‌باشد.

هزینه بالا سایت سازها

۲. هزینه بالا

همه این سرویس‌ها در ابتدا، یک هاست با فضای ذخیره سازی محدود را به شما ارائه می‌دهند که به مرور زمان و با پیشرفت سایت، دیگر جوابگو نیاز سایت شما نیست و مجبور هستید تا از پلن‌های پرمیوم استفاده کنید.

ولی قیمت پلن‌های پرمیوم در مقایسه با پلن سرویسهای هاستینگ، بسیار گرانتر است. البته شما می‌توانید همچنان از سرویس‌های رایگان استفاده کنید که در این صورت باید با مشکلاتی مثل کندی سرعت و تبلیغات‌های متعدد کنار بیایید.

 

۳. عدم توسعه پذیری

نیازهای کاربران روز به روز تغییر می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود تا سایت شما نیاز به توسعه داشته باشد؛ ولی اگر شما از سرویس سایت ساز استفاده می‌کنید و قصد توسعه سایت خودتان را دارید، یا باید سایت خودتان را دوباره از صفر طراحی کنید و یا اینکه باید از سرویس سایت ساز بخواهید تا ویژگی مدنظر شما را به سایت اضافه کند

قاعدتا اکثریت از گزینه دوم استفاده می‌کنند که در این صورت اگر سرویس سایت ساز درخواست شما را قبول کند، حتما هزینه‌ای را هم باید در قبال آن پرداخت کنید.

شاید برای یک بار هیچ مشکلی نداشته باشد؛ ولی در بلند مدت، می‌تواند هزینه‌های زیادی برای شما در پیش داشته باشد.

سئو سایت سازها

۴. سئو

شاید مهمترین معایب سایت ساز مربوط به بحث سئو شود! همانطور که می‌دانید، سئو سایت به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که باید در سایت انجام شود تا موتورهای جستجو به سایت شما اعتماد کنند تا بتوانید به رتبه‌های بالا برسید.

مراحل سئو به سه بخش سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال تقسیم می‌شود که برای بهینه کردن، باید هر سه بخش را به خوبی انجام دهید. از نظر سئو خارجی هیچ مشکلی وجود ندارد؛ ولی در سئو داخلی و تکنیکال قطعا به مشکلات زیادی برخورد می‌کنید.

سئو داخلی را هم می‌توانید تا حدودی پیش ببرید؛ ولی سئو تکنیکال را هیچ کاری نمی‌توانید بکنید! برای مثال کندی سرعت سایت یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی است که در اکثر سایت سازها دیده می‌شود که به خاطر هاست ضعیف و کدنویسی بهینه نشده است!

شما عملا هیچ کاری نمی‌توانید بکنید مگر اینکه برای بهبود هاست، از پلن‌های پرمیوم و گران قیمت استفاده کنید که این موضوع فقط می‌تواند تا “حدودی” سرعت سایت شما را بهبود ببخشد.

 

۵. منعطف نبودن

اگر نگاهی به بخش قالبهای سایت سازها بیندازید، می‌فهمید که تعداد قالب‌های اندکی را در اختیار کاربران خودشان قرار می‌دهند که همه آنها هم از امکانات کمی برخوردار هستند. برای مثال اگر شما قصد راه اندازی طراحی سایت فروشگاهی مجهز را داشته باشید، به هیچ وجه نمی‌توانید نیازهای خودتان را با قالب‌های ساده سرویس‌های سایت ساز برطرف کنید.

نسخه پشتیبان سایت سازها

۶. نسخه پشتیبان

یکی دیگر از معایب سایت ساز مربوط به نسخه پشتیبان آنها می‌شود؛ البته اکثر سرویس‌های سایت ساز معروف به مانند Wix امتحانات خودشان را در این زمینه پس دادند و تقریبا می‌توان گفت که همچنان پرقدرت ادامه می‌دهند.

ولی از آنجایی که هیچ چیزی در اختیار شما نیست، همیشه این ترس وجود دارد که اگر یک روزی این سرویس از بین برود، چه بلایی بر سر سایت شما می‌آید؟! قطعا سایت شما هم به همراه سرویس سایت ساز از بین می‌رود!

 

۷. پشتیبانی ضعیف

نه تنها سرویس های سایت ساز، بلکه هر گونه سایتی ممکن است در بعضی از زمانها و به دلایل خاصی دچار مشکل شوند که البته در سرویس‌های سایت ساز، بیشتر مشاهده می‌شود. از آنجایی که شما دسترسی ۱۰۰ درصد به ویژگی‌های سایت خودتان ندارید، برای همین باید به پشتیانی تیکت بزنید و از آنها بخواهید که مشکلات شما برطرف کنند.

ولی به نظر شما تضمینی وجود دارد که پشتیبانی بتواند در همان لحظه، مشکل شما را بررسی و برطرف کند؟ قطعا نه!

 

جمع بندی

تمامی موارد بالا نشان می‌دهد که روش‌های بسیار بهتری هم برای طراحی سایت وجود دارند که هیچکدام از مشکلات بالا در آنها دیده نمی‌شود. شما می‌توانید به جای استفاده از سرویس‌های سایت ساز، از سیستم‌های مدیریت محتوا آماده به مانند وردپرس استفاده کنید.

این سیستم‌های مدیریت محتوا نه تنها هیچکدام از مشکلات بالا را ندارند، بلکه دارای ویژگی و امکانات فوق العاده‌ای هستند که باعث شده تا بیش از نیمی از سایت‌های دنیا با استفاده آنها طراحی شوند.

 

 

مقالات مرتبط

پیشنهاد می کنیم این مطالب هم مطالعه کنید

فریم ورک های محبوب php در سال آینده

فریم ورک های محبوب php در سال آینده

اگر می خواهید با فریم ورک های محبوب و بهترین فریم ورک های سال 2018 آشنا بشوید حتما این مطلب…

چگونه خطاهای php طراحی سایت وردپرس خود را غیر فعال و فعال کنیم؟

چگونه خطاهای php سایت وردپرس خود را غیر فعال و فعال کنیم؟

چگونه خطاهای php طراحی سایت وردپرس خود را غیر فعال و فعال کنیم؟ این مطلب را حتما مطالعه کنید

معماری داخلی سایت

معماری داخلی سایت

معماری داخلی سایت یعنی چی؟ این مقاله را بخوانید تا شما رتبه مناسبی در بهینه سازی سایت داشته باشید

مشاوره رایگان تلفنی