جاوا اسکریپت چیست ؟ کاربردها و مزایای javascript

قطعا کسانی به حوزه برنامه نویسی علاقمند هستند، دیر یا زود یک زبان برنامه نویسی را برای یادگیری انتخاب می‌کنند. زبان‌های برنامه نویسی زیادی وجود دارد که جاوا اسکریپت جزو…

  • نوشته شده توسط : رضا رجب پور
  • دسته بندی :مقالات
  • بازدید: 47
جاوا اسکریپت چیست ؟ کاربردها و مزایای javascript
Rate this blog

قطعا کسانی به حوزه برنامه نویسی علاقمند هستند، دیر یا زود یک زبان برنامه نویسی را برای یادگیری انتخاب می‌کنند. زبان‌های برنامه نویسی زیادی وجود دارد که جاوا اسکریپت جزو محبوب‌ترین آنها به شمار می‌رود.

برای اینکه شما بتوانید بهترین زبان برنامه نویسی را انتخاب کنید، باید حتما به سراغ مزایا و کاربرد آنها بروید. در ادامه این پست قصد داریم تا شما را با کاربرد، معایب و مزایای جاوا اسکریپت آشنا کنیم.

 

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت چیست؟

جاوا اسکریپت یکی از زبان‌های سطح بالاست که به دلیل ویژگی‌های زیادی که دارد، تبدیل به یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی شده که آن را به صورت مختصر، با نام JS می‌شناسند.

توسعه دهنده با استفاده از جاوا اسکریپت می‌تواند اقدام به نوشتن برنامه‌های سمت سرور، بازی و اپلیکیشن‌های موبایل و دسکتاپ بپردازد و دقیقا به همین خاطر است که توسعه دهندگان زیادی به این سمت آمده اند.

مزایای javascript چیست؟

مزایای javascript چیست؟

زبان جاوا اسکریپت به مانند همه زبان‌های برنامه نویسی دارای یکسری مزایا و معایبی است که در ادامه قصد معرفی چند نمونه از مهم‌ترین آنها را داریم:

 

۱. زبان سطح بالا

زبان سطح بالا را می‌توان به عنوان اولین مزایای جاوا اسکریپت اسم برد. بعضی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند که زبانهای سطح بالا دارای سختی بیشتری هستند و نیاز به مهارت بیشتری دارند. ولی اینطور نیست!

البته اینکه برای یادگیری هر زبان برنامه نویسی باید سعی و تلاش کنید که شکی در آن نیست! ولی این طرز فکر درباره زبان سطح بالا اشتباست. زبان سطح بالا به زبان‌هایی گفته می‌شود که زبان و منطق آنها بسیار شبیه به زبان انسان است که همین موضوع باعث می‌شود تا یادگیری و فهم کدهای جاوا اسکریپت نسبت به بقیه زبانها بهتر و راحت‌تر باشد.

 

۲. ایجاد تجربه کاربری بهتر در سایت

ایجاد تجربه کاربری خوب را هم می‌توان جزو مزایای javascript دانست. ایجاد تجربه کاربری خوب، همیشه یکی از دغدغه‎های مدیران سایتها به شمار می‌رود که این مدیران می‌توانند با استفاده از جاوا اسکریپت، به چیزی که می‌خواهند دست پیدا کنند.

چون شما به کمک جاوا اسکریپت می‌توانید یک سایتی جذاب‌تر و کاربر پسند طراحی کنید تا کاربران سایت شما بتوانند رابطه بهتری با آن برقرار کنند.

۳. بهبود سرعت سایت

همانطور که در بالا هم توضیح دادیم، کدهای جاوا هم در سمت سرور و هم در سمت کاربر اجرا می‌شوند و همین موضوع می‌تواند باعث بهبود سرعت سایت شود.

چون با استفاده از کدهای جاوا اسکریپت در طراحی سایت ، وقتی کاربر برای وارد شدن به سایت یک درخواستی را به سمت سرور ارسال می‌کند، کلیه ارزیابی داده‌ها در همان مرورگر انجام می‌شود که نتیجه آن افزایش سرعت سایت است.

حتی اگر شما در صفحات خودتان تغییراتی ایجاد کرده باشید و کاربرانی قبلا از آن صفحه بازدید کردند بخواهند دوباره و بعد از تغییرات از آن بازدید کنند، نیازی نیست که کل صفحه مجدد بارگزاری شود؛ مرورگر فقط قسمت‌هایی که تغییر کرده را برای کاربر بارگذاری می‌کند.

 

۴. منابع آموزشی زیاد

وجود منابع آموزشی زیاد را می‌توان جزو مزایای جاوا اسکریپت دانست که این موضوع بیشتر برای افرادی است که می‌خواهند این زبان برنامه نویسی را یاد بگیرند.

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت به دلیل محبوبیت و کارایی زیادی که دارد، باعث شده تا انجمن‌های زیادی برای یادگیری و حل مشکلات راه اندازی شوند.

همچنین این محبوبیت باعث افزایش تقاضا برای یادگیری جاوا اسکریپت شده که به همین منظور، دوره‌های آموزشی رایگان و پولی زیادی از اساتید مختلفی در سطح اینترنت وجود دارد که برای یادگیری می‌توانید از آنها استفاده کنید.

معایب جاوا اسکریپت چیست؟

معایب جاوا اسکریپت چیست؟

معایب جاوا اسکریپت چیست؟

در بالا به مزایای javascript پرداختیم؛ ولی این زبان برنامه نویسی هم به مانند همه زبانهای دیگر، در کنار مزایا زیادی که دارد، یکسری معایبی را هم به همراه دارد که بهتر است با آنها آشنایی داشته باشید.

در ادامه برخی از معایب این زبان برنامه نویسی را با هم مرور می‌کنیم:

  •       امنیت کم: کدهای جاوا اسکریپت برای کاربران قابل نمایش هستند و اگر کسی اهداف مخربی داشته باشد، می‌تواند به راحتی از آن استفاده کند.
  •       تفسیرهای متفاوت در مرورگرهای متفاوت: هر مرورگری به شیوه‌ای متفاوت، کدهای جاوا اسکریپت را تفسیر میکند و حتی برخی از مرورگرها قدیمی، از کدهای جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی‌کنند.
  •       عدم وجود ابزار برای پیدا کردن باگ: برخلاف زبان‌های دیگر به مانند C++، هیچ ابزاری برای بررسی باگ‌های جاوا اسکریپت وجود ندارد و برای همین پیدا کردن مشکلات کدنویسی در این زبان، کمی دشوار است.
  •       توقف رندرینگ در صورت ایجاد یک خطا: اگر در هر بخشی از کدهای جاوا اسکرپت سایت هر مشکلی و خطایی رخ دهد، عملیات رندرینگ به کلی متوقف می‌شود!

کاربرد های جاوا اسکریپت

کاربرد های جاوا اسکریپت

تا اینجا درباره بخشی از مزایای javascript صحبت کردیم؛ ولی همانطور که در بخش معرفی جاوا اسکریپت هم گفتیم، این زبان برنامه نویسی دارای کاربردهای زیادی هم است که همین کاربردهای زیادی باعث شده تا شرکت‌های بزرگی به مانند گوگل، فیسبوک، آمازون و … از آن در پروژه‌های خودشان استفاده کنند.

در ادامه یکسری از مهم‌ترین کاربرد های javascript را با هم بررسی می‌کنیم:

 

۱. ایجاد صفحات جذاب‌تر در سایت

با استفاده از کدهای جاوا اسکریپت می‌تواند در سایتهای خودتان صفحاتی جذاب‌تر بسازید که در بخش مزایای جاوا اسکریپت هم به طور خلاصه به آن اشاره کردیم.

شما با کمک کدهای جاوا اسکریپت می‌توانید سایت خودتان را به شکلی جذاب‌تر طراحی کنید؛ برای مثال می‌توانید کاری کنید که وقتی کاربر نشانه‌گر ماوس خودش را بر روی هر دکمه‌ای برد، رنگ آن دکمه تغییر کند و یا می‌تواند منوهای کشویی جذاب‌تری با کدهای جاوا اسکریپت طراحی کنید و …

مطالعه کنید : ترفندهای جذاب در طراحی سایت

 

۲.  طراحی اپلیکیشن برای پلتفرم و دیوایس‌های مختلف

یکی دیگر کاربردهای javascript طراحی نرم افزار برای انواع دیوایس و پلتفرم‌های مختلف است. این زبان برنامه نویسی دارای انعطاف پذیری فوق العاده‌ای است که با انواع دیوایسها به مانند گوشی‎های هوشمند و دسکتاپ همچنین انواع سیستم عامل‌ها به مانند اندروید، ios و ویندوز سازگار است.

 

۳. طراحی اپلیکیشن تحت وب

امروزه با زیاد شدن کاربران اینترنت، نیازهای بیشتری در این بستر حس می‌شود که همین موضوع باعث شده تا اهمیت اپلیکیشن‌های تحت وب، بیشتر از گذشته حس شوند.

شما با استفاده از اپلیکیشن‌های تحت وب، دیگر نیاز نیست که نرم افزار را بر روی دیوایس خودتان نصب کنید و با استفاده از یک مرورگر می‌توانید از تمامی امکانات آن برخوردار شوید.

 

۴. طراحی گرافیکی در مرورگر

طراحی عناصر گرافیکی هم یکی از دیگر مهم‌ترین کاربرد های جاوا اسکریپت است که بیشتر از همه برای بهبود تجربه کاربری استفاده می‌شود.

شما با استفاده از عنصر کانواس (Canvas Element) می‌توانید عناصر گرافیکی مختلفی را برای مرورگر طراحی کنید و همچنین می‌تواند به شما امکان خروجی سه بعدی را هم ارائه دهد.

 

جمع بندی

امروزه زبان جاوا اسکریپت به دلیل پیشرفت صنعت اینترنت، توانسته محبوبیت زیادی در مقایسه با بقیه زبان‌های برنامه نویسی به دست بیاورد. کاربرد های این زبان برنامه نویسی به حدی زیاد است که شرکتهای بزرگ به مانند اپل، آمازون، پی پال و … از آنها در کدنویسی خودشان استفاده می‌کنند.

نه تنها برای یادگیری جاوا اسکریپت، بلکه برای یادگیری هر زبان برنامه نویسی دیگر، اول از همه باید هدف خودتان را از برنامه نویسی مشخص کنید و سپس بهترین زبان را بر اساس اهداف خودتان، برای یادگیری انتخاب کنید.

در این پست سعی کردیم تا به بررسی کاربرد، معایب و مزایای جاوا اسکریپت بپردازیم تا با چشمانی بازتر به سراغ یادگیری این زبان بروید.

 

 

 

مقالات مرتبط

پیشنهاد می کنیم این مطالب هم مطالعه کنید

هاست لینکوس یا هاست ویندوز برای طراحی سایت

تفاوت هاست لینکوس با هاست ویندوز

هاست لینکوس یا هاست ویندوز برای طراحی سایت این مطلب را تا آخر مطالعه کنید تا بتوانید اطلاعات خوبی در…

چگونه سایت و سئو رقبای خودمان را تجزیه و تحلیل کنید

چگونه سایت و سئو رقبای خودمان را تجزیه و تحلیل کنیم

چگونه سایت و سئو رقبای خودمان را تجزیه و تحلیل کنید را حتما مطالعه کنید اگر دوس دارید از رقبای…

کاربرد robot.txt در طراحی سایت

کاربرد robot.txt در سئو وبسایت

کاربرد robots.txt در طراحی سایت را حتما مطالعه کنید تا اطلاعات خوبی در مورد robots.txt در طراحی سایت خود داشته…

مشاوره رایگان تلفنی