مزیت های طراحی سایت با بوت استرپ چیست؟

میتوان ایجاد تجربه کاربری خوب در بین کاربران موبایل و تبلت را جزو مزیت بوت استرپ دانست. اگر بخواهیم خیلی ساده و مختصر بوت استرپ را تعریف کنم، باید بگم…

  • نوشته شده توسط : رضا رجب پور
  • دسته بندی :مقالات
  • بازدید: 100
مزیت های طراحی سایت با بوت استرپ چیست؟
Rate this blog

میتوان ایجاد تجربه کاربری خوب در بین کاربران موبایل و تبلت را جزو مزیت بوت استرپ دانست. اگر بخواهیم خیلی ساده و مختصر بوت استرپ را تعریف کنم، باید بگم که بوت استرپ یک فریم ورک است که برای ریسپانسیو کردن سایت خودتان می‌توانید از آن استفاده کنید.

هدف ما از نگارش این مقاله هم بررسی به مزیت‌های بوت استرپ است. پس اگر شما هم به دنبال فواید استفاده از بوت استرپ هستید، این مقاله را از دست ندهید. همچنین جهت انجام طراحی سایت با بوت استرپ میتوانید کلیک کنید.

بوت استرپ چیست؟

قبل از بررسی هر چیزی، بهتر است که اول از همه با معنی بوت استرپ آشنا شویم. همانطور که گفتیم، بوت استرپ یک فریم ورک است که تشکیل شده از سه زبان HTML، Css و JQuery است. هر کدام از این زبان‌ها وظایف مخصوص به خودشان را دارند که در ادامه به معرفی تک تک آنها می‌پردازیم:

HTML: ساختار قالب سایت را با استفاده از زبان HTML طراحی می‌کنند.

CSS: ساختارهایی که با زبان HTML ساخته شدند را با استفاده از CSS شکل می‌دهند؛ زبان CSS باعث می‌شود تا ظاهر سایت، کاربر پسندتر و زیباتر شود.

JQuery: به کمک این زبان می‌توان امکانات و وظایف مختلفی را به سایت اضافه کرد.

حالا بوت استرپ همه این سه زبان را به صورت یک پکیج در اختیار توسعه دهنده قرار می‌دهد که توسعه دهنده می‌تواند برای ساختن یک سایت واکنشگرا از آن کمک بگیرد.

در بوت استرپ هیچ نیازی هم نیست که از کدهای پیچیده استفاده کنید؛ چون تمامی کدها از قبل آماده هستند و می‌توانید از کدهای آماده استفاده کنید.

مزیت بوت استرپ

۸ مزیت بوت استرپ

خیلی از توسعه دهندگان از مزیت بوت استرپ در طراحی سایت آگاهی ندارند. اگر می‌خواهید که نظرات عوض شود، موارد زیر را بخوانید:

۱. سیستم گرید قدرتمند

همانطور که در بالا هم گفتیم، می‌توانید از بوت استرپ برای ریسپانسیو کردن سایت خودتان کمک بگیرید. در واقع بوت استرپ یک سیستم فوق العاده برای نمایش دادن وبسایت شما در صفحه نمایش‌هایی مثل موبایل است.

این سیستم از ماژول Flexbox طراحی شده. FlexBox یک ماژول مبتنی بر زبان Css است که برای طراحی واکنشگرا (ریسپانسیو) از آن استفاده می‌کنند. این سیستم به شما کمک می‌کند که سایت شما حتی در کوچکترین صفحه نمایش هم به خوبی برای کاربر نمایش داده شود.

۲. توسعه سریع

دومین مزیت بوت استرپ توسعه سریع آن است؛ چون اکثر قالب‌ها، فونتها و رنگها در دسترس هستند و شما بدون اینکه نیاز باشد کدنویسی کنید، می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن، پروژه خودتان را به اتمام برسانید.

۳. سازی با همه مرورگرها

درست است که اکثر کاربران دسکتاپ از مرورگر گوگل کروم استفاده می‌کنند. ولی کاربرانی هستند که از مرورگرهای دیگری مثل فایرفاکس و یا اپرا استفاده کنند.

این فقط مربوط به کاربران دسکتاپ بود؛ تعداد زیادی از کاربران موبایل هم از سیستم عامل IOS استفاده می‌کنند که مجبورند برای گشت و گذار در اینترنت به سراغ مرورگر سافاری بروند.

حتما شما هم دیدید که یکسری سایتها در بعضی از مرورگرها به درستی بارگذاری نمی‌شوند که این می‌تواند یک تجربه کاربری بد را به جا بگذارد.

برای همین سایتها باید با همه مرورگرها سازگار باشند که بوت استرپ می‌تواند این کار برای شما انجام دهد؛ اگر شما به درستی از دستورالعملهای بوت استرپ استفاده کنید، سایت شما با همه مرورگرها سازگار می‌شود.

۴. قابلیت سفارشی سازی

سفارشی سازی هم یکی دیگر از مزیت بوت استرپ است که می‌توانید با گزینه‌های سفارشی Sass آن را پیاده سازی کنید.

درست است که گفتیم در بوت استرپ شما نیاز به کدنویسی ندارید و اکثر قالبها آماده هستند؛ ولی اینطور نیست که اصلا نتوانید آنرا سفارشی سازی کنید. در واقع بوت استرپ یک طراحی پیش فرض است که شما می‌توانید این پیش فرض‌ها را به دلخواه خودتان عوض کنید.

گزینه سفارشی Sass به شما این اجازه را می‌دهد که یک الگوی جدید را با کمک بوت استرپ در سایت خودتان پیاده سازی کنید.

۵. منبع باز

شاید اصلی‌ترین دلیلی که باعث شده تا طرفداران بوت استرپ به این تعداد زیاد برسد، مربوط به منبع باز بودن آن باشد؛ چون در این صورت دیگر توسعه دهندگان نیاز ندارند تا خودشان را درگیر خرید لایسنس و یا مسائل اینچنینی بکنند.

بوت استرپ منبع باز است که تحت مجوز MIT منتشر شده و به کاربرانش اجازه می‌دهد تا تغییرات و آزمایشات خودشان را بر روی آن انجام دهند.

۶. بدون هزینه

همانطور که در بالا هم گفتیم، توسعه دهندگان و کاربران نیاز ندارند برای استفاده از بوت استرپ به سراغ خرید لایسنس بروند. یکی دیگر از مزیت بوت استرپ رایگان بودن آن است که می‌توانید بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای از آن استفاده کنید.

۷. اجزا مختلف

بوت استرپ از بخش‌های زیادی تشکیل شده که به توسعه دهندگان و طراحان سایت این اجازه را می‌دهد تا هر بخشی که نیاز داشتند را در طراحی خودشان استفاده کنند.

یادگیری سریع بوت استرپ

۸. یادگیری سریع

یادگیری بوت استرپ از چیزی که فکر می‌کنید خیلی ساده‌تر است؛ ممکن است فکر کنید که یادگیری Css و Html و JQuery خیلی سخت است و شما نمی‌توانید از پس همه آنها بربیایید.

اول از همه باید به شما بگویم که در بوت استرپ نیاز نیست که شما این سه زبان را از بر باشید؛ همین که یک علم جزئی و اولیه این زبانها داشته باشید کافی است.

همچنین نیاز نیست که در بوت استرپ کدنویسی کنید؛ همین موضوع به شما این اجازه را می‌دهد که با کمترین علم و دانش از زبان‌های معرفی شده، اقدام به طراحی سایت خودتان بکنید.

معایب بوت استرپ چیست؟

معایب بوت استرپ چیست؟

اینطور نیست که بگوییم بوت استرپ هیچ عیب و ایرادی ندارد؛ هر چیزی هم مزایا دارد و هم معایب. در ادامه به معرفی معایب بوت استرپ می‌پردازیم:

۱. قالب مشابه

اگر دقت کرده باشید، اکثر سایتهایی که با بوت استرپ طراحی می‌شوند شبیه به هم هستند که این موضوع به خاطر نداشتن علم کافی طراح از زبان‌های معرفی شده است.

اگر شما می‌خواهید یک سایتی را با بوت استرپ طراحی کنید و می‌خواهید که شبیه به بقیه سایتها نباشد، باید با ابزارهای بوت استرپ به خوبی آشنایی داشته باشید.

۲. سازگار نبودن با مرورگر قدیمی

در بخش معرفی مزیت بوت استرپ گفتیم که بوت استرپ با همه مرورگرها سازگار است؛ ولی از آنجایی که بوت استرپ سعی می‌کند تا مطابق تکنولوژی روز قدم بردارد و دائما هم به روزرسانی می‌شود، ممکن است با مرورگرهای قدیمی سازگار نباشند.

مزایا ریسپانسیو چیست؟

در بالا گفتیم که برای ریسپانسیو کردن وبسایت از بوت استرپ کمک می‌گیرند؛ ولی چرا ما باید سایت خودمان را ریسپانسیو کنیم؟

  •       جذب مخاطبان با دیوایس های مختلف (دسکتاپ، موبایل، تبلت)
  •       افزایش ورودی کاربران از گوشی‌های هوشمند
  •       صرفه جویی در زمان و هزینه به خاطر طراحی سایت برای دیوایس‌های مختلف
  •       افزایش مخاطبان به خاطر یکسان بودن محتوا در دیوایسهای مختلف
  •       و مهمتر از همه، ایجاد یک تجربه کاربری خوب

 

جمع بندی

بوت استرپ یک فریم ورک است که برای طراحی سایت و نرم افزارهای تحت وب از آن استفاده می‌شود که دارای مزایا زیادی است.

استفاده از امکانات بوت استرپ این امکان را به شما می‌دهد که در مدت زمان کم، یک سایت خوب و کاربرپسند با امکانات زیاد را طراحی کنید.

البته این موضوع را یادتان باشد که بوت استرپ بهترین روش برای طراحی سایت نیست؛ بلکه یکی از بهترین روشهاست.

 

 

مقالات مرتبط

پیشنهاد می کنیم این مطالب هم مطالعه کنید

مزیت های طراحی سایت با بوت استرپ چیست؟

مزیت های طراحی سایت با بوت استرپ چیست؟

میتوان ایجاد تجربه کاربری خوب در بین کاربران موبایل و تبلت را جزو مزیت بوت استرپ دانست. اگر بخواهیم خیلی…

چند راه برای کسب در آمد از سایت خودتان

چند راه برای کسب در آمد از سایت خودتان

آیا تا به حال به این فکر کرده اید از طریق سایت خودتان در آمد داشته باشید ؟ حتما چند…

اصول طراحی سایت ریسپانسیو

اصول طراحی سایت ریسپانسیو

اصول طراحی سایت ریسپانسیو را بخوانید تا اطلاعات خوبی در مورد این بحث مهم در طراحی سایت داشته باشید با…

مشاوره رایگان تلفنی