کنیبالیزیشن چیست ؟

اگر می خواهید با کنیبالزیشن در سئو بیشتر آشنا شوید حتما مطلب کنیبالزیشن چیست را مطالعه کنید

  • نوشته شده توسط : رضا رجب پور
  • دسته بندی :آموزش سئو
  • بازدید: 1785
کنیبالیزیشن چیست ؟
Rate this blog

باید تمام مواردی که گوگل به آن حساسیت دارد را بشناسید و بدانید که چه اعمالی باعث می شود رنک سایت مورد تهدید قرار گیرد. برخی مواقع بی دقتی و یا نداشتن اطلاعات در زمینه سئو می تواند باعث کاهش رتبه برخی صفحات سایت شود.

به عنوان مثال ممکن است برخی سئوکاران آماتور این ذهنیت غلط را داشته باشند که انتخاب یک کلمه کلیدی برای چندین صفحه می تواند موجب به دست آوردن جایگاه خوبی در میان نتایج گوگل باشد.

شاید این روش در گذشته می توانست به خوبی جواب دهد و باعث تغییر رتبه سایت شود، اما این روزها ربات هایی که وضعیت سایت ها را رصد می کنند درصد هوشمندی شان افزایش پیدا کرده است و گول این ترفند شما را نخواهند خورد.

طمع برای قرار دادن یک کلمه کلیدی در چندین صفحه، نمی تواند شما را به چیزی که می خواهید برساند و این موضوع می تواند نتیجه ای کاملا معکوس برایتان به دنبال داشته باشید. مشکلی که به صورت خلاصه در مورد مورد آن جملاتی را بیان کردیم، کنیبالیزیشن نام دارد و ما قصد داریم در این متن این لغت جنجالی و به ظاهر پیچیده را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. شرکت مهندسین ساین وب ارایه دهنده خدمات سئو سایت می باشد. برای دریافت خدمات سئو با ما در ارتباط باشید .

تعریف کنیبالیزیشن

تعریف کنیبالیزیشن

برخی با شنیدن این اسم ممکن است تصور کنند فرآیندی بسیار پیچیده و غیر قابل فهم در سایت را کنیبالیزیشن می گویند. این تصور اشتباه است. معنای این کلمه در زبان فارسی همسان خواری است و به انتخاب یک کلمه کلیدی برای چندین صفحه از یک سایت گفته می شود. اما همسان خواری در سئو به چه معناست؟ کنیبالیزیشن یا همسان خواری به فرآیندی گفته می شود که چند صفحه با یک کلمه کلیدی در گوگل ایندکس می شوند. در این جا، بین صفحات موجود یک رقابت و مسابقه ایجاد می شود و مقالات مذکور رتبه یکدیگر را می بلعند و این همان دلیلی است که باعث می شود به این عارضه در سایت، کنیبالیزیشن نام دهند.

معمولا وقتی این اتفاق در سایت می افتد رتبه صفحات کاهش پیدا می کند. توجه داشته باشید که در همسان خواری ممکن است گاهی اوقات مقاله ای در اختیار کاربر قرار داده شود که از نظر او اصلا کاربردی و ارزشمند محسوب نشده و این اتفاق منجر به کلیک زودهنگام بر روی دکمه ضربدر مرورگر خواهد شد و نتیجه ای جز کاهش رنک و جایگاه سایت در پی نخواهد داشت.

کنیبالیزیشن و آثار منفی

کنیبالیزیشن و آثار منفی

آن گفتن این جمله که cannibalization به راحتی می تواند تمام زحمات شما را بر باد دهد و اتفاقات ناخوشایند و فاجعه باری را در سایت به وجود اورد، اغراق آمیز نخواهد بود. از کنار این عارضه نباید به سادگی گذشت خصوصا اگر شما تمام تلاش خود را به کار می گیرید تا بتوانید جایگاه خود را در میان نتایج گوگل بالا ببرید.

برخی سئوکاران حتی ممکن است بسیار راضی و خوشنود از این ماجرا باشند که برخی صفحات و مقالات سایت توانسته رتبه خوبی را از آن کند و آنها غافل از این موضوعند شاید اگر کنیبالیزیشن در سایت رخ نمی داد می توانستند به رتبه بهتری دست پیدا کنند. در ادامه به بیان تاثیرات منفی کنیبالیزیشن بر سایت اشاره می کنیم تا اگر سایت شما به این بیماری متبلا است با انجام ترفندهایی که ذکر خواهیم کرد، این مشکل را از بین ببرید.

بی ارزش کردن رتبه توسط گوگل

یکی از مهم ترین ابزارهایی که به گوگل نشان می دهد صفحه و مقاله ای که ما تهیه کرده ایم در رابطه با چه موضوعی سخن می گوید، کلمات کلیدی هستند. اگر چند صفحه با یک کلمه کلیدی در سایت وجود داشته باشد گوگل نمی تواند متوجه شود که کدام یک از آنها بهترین است و همین اشتباه کافی است تا صفحات ارزشمند سایت شما، بی ارزش شوند و بهترین محتوا و مقاله نشان داده نشود.

کاهش تاثیر و غلظت لینک ها و انکر تکست ها

کاهش تاثیر و غلظت لینک ها و انکر تکست ها

وقتی بک لینک ها بین چندین صفحه تقسیم می شوند رقیق سازی و کاهش غلظت آنها به وجود خواهد آمد. حتی این اتفاق برای انکرتکست ها نیز افتاده و افرادی که به سایت شما مراجعه می کنند به جای آنکه تنها از یک صفحه دیدن کنند به چندین صفحه با محتوای متفاوت هدایت می شوند. این موضوع نباید در یک سایت پیش آید؛ زیرا نتایج خوبی را در پی نخواهد داشت.

تقسیم CTR

CTR نباید بین چندین صفحه تقسیم شود؛ زیرا به شدت قدرت صفحه ای که محتوایی ارزشمند و قدرتمند دارد را کاهش می دهد. شما سایت خود را بهینه می کنید تا بتوانید با دیگر سایت هایی که در زمینه کاریتان فعال هستند رقابت کنید. قرار نیست صفحات سایت خودتان را به عنوان دشمن شناسایی کرده و سعی در کاهش رتبه آنها داشته باشید.

وجود نوسان در جایگاه سایت

وجود نوسان در جایگاه سایت

اگر cannibalization در سایتتان اتفاق افتاده باشد، ممکن است با ایجاد نوسان در جایگاه سایت مواجه شوید. اگر سایت را با دقت مورد بررسی قرار دهید می بینید که برای یک کلمه کلیدی، برخی مواقع رتبه ۵ و گاهی اوقات نیز رتبه ۸ دارید. این تغییر رتبه یکی از نتایج منفی است که کنیبالیزیشن با خود در یک سایت ایجاد می کند.

شناسایی کنیبالیزیشن

برای شناختن کنیبالیزیشن در سایت روش های متفاوتی وجود دارد. یکی از ساده ترین آنها وارد کردن آدرس سایت و کلمه کلیدی مورد نظرتان در گوگل است. به روشی که در ادامه ذکر خواهیم کرد آدرس سایت و کلمه کلیدی تان را وارد کنید تا به خوبی در مورد مساله ایجاد شده اطلاعات بدست آورید. Site: example.com keyword در عبارت بالا به جای example.com، نام سایت و به جای کلمه keyword نام کلمه کلیدی تان را وارد کنید. البته به جز این روش می توانید از ابزارهای شناسایی و تشخیص وجود یک کلمه کلیدی در صفحات یکسان نیز، استفاده کنید.

روش دیگری که می توانید با استفاده از آن cannibalization را تشخیص دهید، استفاده از سرچ کنسول سایت است. برای بررسی کنیبالیزیشن به سرچ کنسول سایت وارد شده و بر روی PERFORMANCE کلیک کنید. سپس یکی از QUERY ها را انتخاب کرده و با رفتن به تب PAGES صفحاتی که برای کلمه کلیدی مورد نظر رتبه دریافت کرده اند را مشاهده خواهید کرد. اما تحلیل این نتایج به چه صورت است؟ اگر برای یک کلمه کلیدی چندین صفحه با آماری نزدیک به هم مشاهده کردید، بهتر است به وجود کنیبالیزیشن شک کنید.

اگر به دنبال طراحی سایت فروشگاهی هستید با ما در ارتباط باشید .

روش های برطرف کردن cannibalization

روش های برطرف کردن cannibalization

برای آنکه عوارض ناشی از ایجاد کنیبالیزیشن را در سایت به کمترین حد ممکن کاهش دهید بهتر است روش هایی که در ادامه عنوان می شود را در سایت رعایت کنید. دقت داشته باشید که روش حل این مشکل باید بدون آنکه رتبه سایت کاهش پیدا کند، انجام شود. ضمنا این مورد را نیز مد نظر قرار دهید که یک روش نمی تواند تمام مشکلات را به صورت یک جا حل کند. شاید شما برای آنکه تاثیرات منفی همسان خواری را کاهش دهید مجبور شوید چندین روش را با هم در سایت اعمال کنید.

استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ یکی از بهترین و راحت ترین راه هایی که می توان با استفاده از آن از شر همسان خواری خلاص شد، استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ است. در این روش ابتدا باید صفحه ای که بهترین و قوی ترین صفحه به شمار می رود را شناسایی کرده و سپس بقیه صفحات را پاک کنید تا با استفاده از این ریدایرکت، اعتبار آنها به صفحه اصلی یا هدف منتقل شود.

شناسایی بهترین صفحه می تواند با کمک بررسی جایگاه صفحه مورد نظر، لینک های که به این صفحه داده شده و هم چنین بررسی میزان ترافیک آن انجام شود. نکته بسیار مهمی که باید در این رابطه به آن توجه داشته باشید آن است که بعد از پاک کردن و حذف تمام صفحات مزاحم باید سعی کنید لینک ها را نیز به روز کنید تا سایت شما با مشکلات دیگری اعم از لینک های شکسته درگیر نشود.

استفاده از تگ کنونیکال

زمانی که نمی توان از ریدایرکت استفاده کرد، به سراغ تگ کنونیکال می رویم. در این روش شما بهترین و قدرتمند ترین صفحه تان را پیدا کرده و از گوگل درخواست می کنید که این صفحه را ایندکس کرده و به آن رتبه دهد. مزیت این روش عدم حذف صفحاتی است که بنا به دلایل مختلف نمی توان آن را حذف کرد.

البته این روش پیچیدگی های خاص خود را داشته و نیاز دارد تا شما اطلاعات کافی و دقیق در مورد اعمال آن در سایت داشته باشید.

اگر به دنبال طراحی سایت شرکتی هستید با شرکت مهندسین ساین وب در ارتباط باشید .

وارد کردن همه صفحات در یک صفحه هدف

یک صفحه را به عنوان صفحه هدف انتخاب کرده و سایر مقالات و صفحات را مورد بررسی قرار دهید. سعی کنید اگر موارد غیر تکراری در آنها وجود دارد به صفحه هدف خود منتقل کرده و بدین ترتیب مقاله و محتوایی بسیار جامع، کامل و ارزشمند تولید کرده و به بهترین شکل ممکن کاربر خود را از حضور در این صفحه

مقالات مرتبط

پیشنهاد می کنیم این مطالب هم مطالعه کنید

آیا با split-screen در طراحی سایت آشنا هستید؟

آیا با split-screen در طراحی سایت آشنا هستید؟

آیا با split-screen در طراحی سایت آشنا هستید؟ اگر نمی دانید چی هست حتما این مطلب را در این زمینه…

6 قانون مهم بهینه سازی سایت در سال 2016

۶ قانون مهم بهینه سازی سایت در سال ۲۰۱۶

در مقاله شما با 6 قانون مهم بهینه سازی سایت در سال 2016 آشنا خواهید شد تا بتوانید رتبه خوبی…

چند تکنیک برای رسیدن به صفحه اول گوگل

چند تکنیک برای رسیدن به صفحه اول گوگل

اگر دوست دارید با چند تکنیک ساده به صفحه اول گوگل برسید حتما مطلب چند تکنیک برای رسیدن به صفحه…

پرسش و پاسخ 0

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی