برنامه نویسی پایتون (Python) چیست ؟

اگر شما کمی در دنیای برنامه نویسی قدم بزنید، می‌فهمید که تعداد زیادی زبان برنامه نویسی وجود دارد که هر کدام از آنها خواص و ویژگی‌های خاص خودشان را دارند.…

  • نوشته شده توسط : رضا رجب پور
  • دسته بندی :مقالات
  • بازدید: 94
برنامه نویسی پایتون (Python) چیست ؟
Rate this blog

اگر شما کمی در دنیای برنامه نویسی قدم بزنید، می‌فهمید که تعداد زیادی زبان برنامه نویسی وجود دارد که هر کدام از آنها خواص و ویژگی‌های خاص خودشان را دارند.

پایتون هم یکی از همین زبان‌های برنامه نویسی شی گرا و سطح بالاست که نسبت به بقیه زبانها، کاربرد بیشتری دارد. ولی سوالات زیادی درباره زبان برنامه نویسی پایتون (Python) وجود دارد. سوالاتی مثل پایتون چیست، چه کاربردی دارد، چه مزایا و معایبی دارد و …

اگر این سوالات در ذهن شما هم وجود دارد، پس این مقاله را از دست ندهید.

پایتون چیست؟

پایتون یک زبان برنامه نویسی شی گرا چند منظوره است که می‌توانید از آن در انواع پروژه‌های بزرگ و کوچک استفاده کنید. یکی از ویژگی‌هایی که باعث شده تا طرفداران پایتون بیشتر شود، خوانایی بالای این زبان برنامه نویسی است.

در بالاتر ما از زبان برنامه نویسی پایتون به عنوان یک زبان سطح بالا یاد کردیم. بعضی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند که سطح بالا معنی “یک زبان برنامه نویسی سخت‌تر” را می‌دهد. ولی سطح بالا به این معنی است که کدهای برنامه نویسی پایتون نسبت به بقیه زبانها، بیشتر به زبان انگلیسی و زبان انسان نزدیک‌تر است.

ویژگی‌های بالای پایتون باعث شده تا از آن در انواع پروژه‌های آموزشی، علمی، تجاری و … استفاده کنند.

بررسی تاریخچه پایتون

جرقه‌های پایتون در اواخر دهه ۸۰ میلادی و توسط شخصی به نام “خیدو فان روسوم – Guido Van Rossum” زده شد. قبل از پایتون، یک زبان برنامه نویسی دیگری به نام ABC وجود داشت که مزایا و معایب زیادی داشت.

هر چند که معایب ABC بیشتر بود، ولی مزایا آن نظر خیدو فان روسوم را جلب کرد. برای همین او تصمیم گرفت تا با استفاده از ویژگی‌های مفید ABC یک زبان برنامه نویسی دیگر به نام پایتون را طراحی کند.

بعد از چند سال، اولین نسخه برنامه نویسی پایتون در ماه فوریه سال ۱۹۹۱ منتشر شد و بعد از انتشار چند نسخه دیگر، به چیزی رسیده که امروزه است.

۷ تا از ویژگی‌های برنامه نویسی پایتون

پایتون امروزه یکی از بهترین و پرطرفدارترین زبان‌های برنامه نویسی دنیاست که توانسته رتبه‌های java و php را تصاحب کند. ولی چه چیزی باعث شده که تعداد زیادی از توسعه دهندگان به سمت این زبان برنامه نویسی بروند؟ در ادامه به بررسی چند نمونه از ویژگی‌های زبان برنامه نویسی پایتون می‌پردازیم:

۱. سطح بالا

همانطور که در بالاتر هم اشاره کردیم، پایتون به دلیل اینکه از قواعد دستوری قابل فهم پشتیبانی می‌کند، باعث شد تا نزدیکی بیشتری با زبان انسان داشته باشد. این امکان باعث می‌شود تا خوانایی پایتون نسبت به بقیه زبانها بهتر شود.

۲. اجرای راحت

به خاطر سادگی و اجرای راحت برنامه در پایتون، باعث شده تا اکثر توسعه دهندگان برای تست و ساختن نمونه اولیه نرم افزارهایشان، از این زبان برنامه نویسی استفاده کنند.

۳. کتابخانه و چارچوب

پایتون دارای تعداد زیادی از چارچوب و کتابخانه‌های کاربردی است که باعث می‌شود تا زمان کدنویسی شما کمتر شود. چون نیاز نیست که برای نوشتن کدهای پایه، وقت خودتان را هدر دهید.

همچنین این چارچوب و کتابخانه‌ها باعث می‌شوند تا از پایتون در انواع پروژه‌ها مثل برنامه‌های تحت وب استفاده کرد.

۴. قابلیت برنامه نویسی ماژولار

برنامه نویسی ماژولار به این معناست که شما می‌توانید از یک تکه کد، در برنامه‌های دیگر هم استفاده کنید که پایتون از این ویژگی برخوردار است.

۵. سازگاری با سیستم عامل های مختلف

پایتون را می‌توانید به راحتی بر روی اکثر سیستم عامل‌ها و بدون اینکه هیچ مشکلی پیش بیاید پیاده سازی کنید.

۶. منبع باز

پایتون یک زبان برنامه نویسی منبع باز و رایگان است که شما می‌توانید بدون هیچ هزینه‌ای، آن را از سطح اینترنت دانلود و استفاده کنید. به دلیل قابلیت متن باز، شما حتی می‌توانید این زبان برنامه نویسی را به دلخواه خودتان تغییر دهید.

۷. یادگیری آسان

همانطور که در موارد های بالاتر هم اشاره کردیم، پایتون به دلیل نزدیکی به زبان انسان و اجرای راحت، باعث شده که توسعه دهنده به راحتی بتوانید این زبان برنامه نویسی را یاد بگیرد.

کاربرد زبان برنامه نویسی پایتون در کجاست؟

کاربرد زبان برنامه نویسی پایتون در کجاست؟

با خواندن بخش ویژگی‌های پایتون، احتمالا متوجه کاربردهای این زبان برنامه نویسی شدید. باید بدانید که می‌توان از زبان برنامه نویسی پایتون در پروژه‌های بزرگ و کوچک و در بسترهای مختلفی مثل اپلیکیشن، تحت وب و … استفاده کرد.

در ادامه قصد داریم تا شما را کمی بیشتر با کاربرد برنامه نویسی پایتون آشنا کنیم:

۱. برنامه تحت وب

در بخش ویژگی‌ها درباره کتابخانه و چارچوب‌های پایتون صحبت کردیم و گفتیم که می‎تواند برای توسعه برنامه‌های تحت وب از آن استفاده کنید. شما می‌توانید برای برنامه‌های تحت وب از چارچوب CherryPy، Django و … و کتابخانه‌های Html، Json و … استفاده کنید.

۲. کاربرد علمی و ریاضی

پایتون به خاطر دارا بودن کتابخانه‌هایی مثل IPython، SciPy و … می‌تواند محاسبات پیچیده علمی و ریاضی را به راحتی حل کند.

۳. آموزش

در بخش ویژگی‌ها، از خاصیت سطح بالا و راحتی آن صحبت کردیم. همه این موارد باعث می‎شود تا پایتون یک زبان برنامه نویسی فوق العاده برای یادگیری، مخصوصا در دانشگاه‌ها باشد.

۴. پروژه‌های تجاری

به خاطر وجود کتابخانه و چارچوب‌های مختلف، باعث شده تا از آن در پروژه‌های تجاری زیادی هم استفاده کنند. برای مثال می‎توانم از برنامه Odoo اسم ببرم که یکی از موفق‌ترین برنامه‌ها برای مدیریت منابع انسانی است که توسط زبان برنامه نویسی پایتون طراحی شده.

۵. توسعه نرم افزار

پایتون به خاطر ویژگی اجرای راحتی که دارد، باعث شده تا در تست، طراحی نمونه اولیه و مدیریت نرم افزارها از آن استفاده کنند.

معایب برنامه نویسی پایتون

معایب برنامه نویسی پایتون

در بالا ما به معرفی چند نمونه از مهم‎ترین ویژگی‌های برنامه نویسی پایتون پرداختیم که همه آنها جزو مزایا آن به شمار می‎روند؛ ولی اینطور نیست که هیچ عیب و ایرادی نداشته باشد.

برنامه نویسی پایتون هم به مانند بقیه زبانها، در کنار مزایایی که دارد، معایبی هم دارد که در ادامه به بررسی چند نمونه از مهم‌ترین آنها می‌پردازیم:

۱. سرعت پایین

در پایتون همه کدها به صورت خط به خط اجرا می‌شود که این ویژگی باعث می‌شود تا سرعت پایتون نسبت به بقیه زبانهای برنامه نویسی، کمتر باشد.

۲. مصرف حافظه زیاد

در بعضی از پروژه‌ها، اولویت با بهینه سازی حافظه است و چون پایتون مقدار زیادی از حافظه را درگیر خودش می‎کند، بهتر است از یک زبان برنامه نویسی دیگر استفاده کنید.

۳. عملکرد ضعیف در موبایل

قدرت پردازش ضعیف، یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که از پایتون برای برنامه نویسی در موبایل استفاده نمی‌کنند.

۴. یادگیری زبان دیگر دشوار، می‌شود

پایتون نسبت به بقیه زبانها، نزدیکی بیشتری با زبان انسان دارد و کدهای آن قابل فهم هستند. ولی ممکن است که شما در آینده قصد یادگیری یک زبان دیگر مثل java را داشته باشید.

همانطور که گفتیم، پایتون در بین همه زبانها، از پیچیدگی کمتری برخوردار است که می‌توانید به راحتی آن را یاد بگیرید. ولی ممکن است این سادگی باعث شود که شما نتوانید خودتان را به پیچیدگی زبان‌های دیگر وفق دهید.

مطالعه کنید : برای برنامه نویسی طراحی سایت از کجا باید شروع کنم ؟

کلام آخر

امروزه پایتون یکی از پرطرفدارترین و بهترین زبانهای برنامه نویسی است که معمولا در اکثر پروژه‌های تحت وب، از این زبان استفاده می‌کنند. حتی کمپانی‌های بزرگی مثل Google، Uber و … هم از این زبان برنامه نویسی استفاده می‌کنند.

یادتان باشد که هر زبان برنامه نویسی، کاربردهای خاص خودش را دارد. اگر شما قصد یادگیری پایتون را دارید، ابتدا هدف خودتان را مشخص کنید و ببینید که پایتون با هدف شما سازگار است یا نه؛ سپس برای یادگیری آن اقدام کنید.

 

مقالات مرتبط

پیشنهاد می کنیم این مطالب هم مطالعه کنید

domain authority یا اعتبار دامنه چیست؟

domain authority یا اعتبار دامنه چیست؟

چه چیزهایی در تعیین domain authoriy تاثیر دارند؟چگونهauthoriy را افزایش دهیم بقیه مطالب ما در مورد بهینه سازی سایت و…

هاست لینکوس یا هاست ویندوز برای طراحی سایت

تفاوت هاست لینکوس با هاست ویندوز

هاست لینکوس یا هاست ویندوز برای طراحی سایت این مطلب را تا آخر مطالعه کنید تا بتوانید اطلاعات خوبی در…

اصول استفاده از تگ یا برچسب در وردپرس

اصول استفاده از تگ یا برچسب در وردپرس

اگر می خواهید با برچسب بیشتر آشنا شوید مطلب اصول استفاده از تگ یا برچسب در وردپرس را حتما مطالعه…

مشاوره رایگان تلفنی