چگونه فروش سایت را بالا ببریم؟

خیلی افراد فکر می‌کنند که برای فروش اینترنتی، فقط کافی است که یک سایت طراحی کنند و دیگر کاربران خودشان به سمت سایت می‌آیند و خرید خودشان را ثبت می‌کنند.

  • نوشته شده توسط : رضا رجب پور
  • دسته بندی :مقالات
  • بازدید: 65
چگونه فروش سایت را بالا ببریم؟
Rate this blog

خیلی افراد فکر می‌کنند که برای فروش اینترنتی، فقط کافی است که یک سایت طراحی کنند و دیگر کاربران خودشان به سمت سایت می‌آیند و خرید خودشان را ثبت می‌کنند.

باید بدانید که طراحی سایت ، فقط آسانترین و اولین مرحله از شروع یک کسب و کار اینترنتی است. مرحله سخت وقتی است که شما بخواهید برای افزایش فروش سایت اقدام کنید.

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که روند فروش محصولات در داخل سایت دقیقا به مانند فروش در بازار سنتی است؛ این طرز فکر کاملا اشتباه است. شاید در بعضی مواقع شبیه به هم باشند. ولی کلیت آنها با یکدیگر فرق می‌کند.

در ادامه این پست ما قصد داریم تا نکاتی را به شما آموزش دهیم که باعث افزایش فروش سایت شما می‌شوند. اگر شما هم به دنبال این نکات هستید، این پست را از دست ندهید.

روش برای افزایش فروش سایت

شاید افزایش فروش سایت جزو مهم‌ترین دغدغه مدیران سایتها باشد. خیلی از مدیران بدون اینکه علمی در این زمینه داشته باشند، فکر می‌کنند رمز فروش بیشتر، تبلیغات و هزینه بیشتر است.

البته تبلیغات لازمه هر کسب و کار است؛ ولی بهتر است قبل از پرداخت هزینه‌های اضافی، روش‌های زیر را هم تست کنید.

۱. اولین و مهم‌ترین قانون: راستگو باشید

بعضی از کسب و کارها سعی می‌کنند تا محصولات خودشان را بیشتر از چیزی که هست به کاربران نشان دهند. این کار شاید باعث شود که کاربر آن محصول را از شما بخرد. ولی به نظر شما دوباره برای خرید برمی‌گردد؟

یکی از مهم‌ترین روش برندسازی، روش دهان به دهان است؛ یعنی مثلا یک کاربری از سایت شما خرید کرده و در یک مکالمه‌ای که با رفیقش داشته، سایت شما را به عنوان یک سایت خوب پیشنهاد می‌دهد. به نظر شما اگر صادق نباشید، این اتفاق برای شما می‌افتد؟

پس در مرحله اول باید چیزی که هستید را نشان دهید.

۲. کیفیت خودتان را افزایش دهید

بعد از صداقت، شاید کیفیت حرف اول را بزند. بسیاری از کسب و کارها وجود دارند که جنس آنها نسبت به رقبایشان گرانتر است؛ ولی جنس باکیفیت‌تر ارائه می‌دهند. یادتان باشد که مشتری به دنبال جنس بی کیفیت ارزان نیست؛ مشتری همیشه به دنبال جنس باکیفیت و قیمت مناسب است.

اگر قصد تبلیغ محصولات خودتان را هم دارید، اول از همه چندین محصول با کیفیت موجود کنید و سپس تبلیغات خودتان را انجام دهید.

البته کیفیت فقط مربوط به خود محصول نیست؛ کار شما هم باید باکیفیت باشد. مثلا زمان ارسال کالا، خدمات پس از فروش، پشتیبانی و … باید به خوبی انجام شود.

۳. به دنبال کاربر هدف باشید

یک طراحی سایت فروشگاهی در مرحله اول باید کاربر را به سمت خودش بکشد و در مرحله دوم باید کاربر را تبدیل به مشتری کند؛ پس شما نیاز به کاربر هدف دارید. یعنی کاربری که به دنبال شماست.

دو روش برای پیدا کردن کاربر هدف و افزایش نرخ تبدیل به مشتری وجود دارد. روش اول استفاده از تبلیغات است؛ مخصوصا تبلیغ گوگل ادز و یا کمپین‌های تبلیغاتی.

این نوع تبلیغات نه تنها باعث افزایش بازدید کننده و فروش شما می‌شوند، بلکه می‌توانند بر روی برندسازی شما هم تاثیر بگذارند.

روش دوم استفاده از قوانین سئو است. درواقع سئو یکی از الزامات هر سایتی است که باید نکات مربوط به آن رعایت شود. با سئو شما می‌توانید هم ترافیک و هم فروش سایت خودتان را بیشتر کنید.

۴. تخفیف ها را فراموش نکنید

به نظر شما سایتهای بزرگ مثل دیجیکالا که هر روز تعداد زیادی محصول می‌فروشند و همه آن را می‌شناسند، چه نیازی به تخفیف دارد؟

تخفیف یکی از روشهای افزایش فروش سایت فروشگاهی است که همیشه هم جوابگوست. فرض کنید سایت شما تازه تاسیس است و جنس باکیفیت هم موجود کردید؛ وقتی شما تازه وارد بازار شدید و کسی شما را نمی‌شناسد، چرا باید از شما خرید کند؟ شما چه برتری نسبت به رقبای خودتان دارید؟

اینجاست که تخفیف می‌تواند تاثیر خودش را بگذارد. البته بهتر است بعد از اینکه تخفیف‌ها را اعمال کردید، یک کمپین تبلیغاتی هم ایجاد کنید تا افراد بیشتری از تخفیف و برند شما مطلع شوند.

۵. کوتاه کردن فرآیند خرید

روش دیگری که می‌تواند به افزایش فروش سایت فروشگاهی کمک کند کوتاه کردن فرآیند خرید است. اکثر افرادی که اینترنتی خرید می‌کنند، می‌خواهند یک خریدی آسوده داشته باشند. پس بهتر است تا جایی که می‌توانیم، این فرآیند را راحت‌تر کنیم.

برای مثال فیلدهای اضافه در زمان ثبت نام و یا نهایی کردن خرید را بردارید. بهتر است کاربر با چند کلیک ساده خریدش را انجام دهد. اینطور هم یک تجربه کاربری خوب به دست می‌آورید و هم اینکه می‌توانید باعث افزایش فروش سایت خودتان شوید.

۶. بگذارید کاربر به شما اعتماد کند

من از شما یک سوال دارم. تا وقتی کاربر به شما اطمینان نداشته باشد، چرا انتظار دارید که از شما خرید کنند؟

سعی کنید مسائلی که باعث می‌شود تا اعتماد کاربر را جلب شود را در معرض دید آنها قرار دهید. مثلا شماره تماس، صفحه درباره ما، صفحه تماس با ما، آدرس محل کار (متنی و لوکیشن) و… سعی کنید از صدا و تصویر خودتان در صفحات مختلف استفاده کنید.

همچنین خیلی از کسانی که می‌خواهند به صورت اینترنتی خرید کنند، ابتدا به دنبال نماد اعتماد هستند. پس اگر می‌خواهید که فروش شما بیشتر شود، بهتر است اعتماد کاربر را به دست بیاورید.

۷. ضمانت و گارانتی

یک نگاهی به سایت‌های بزرگ بیندازید. اکثر این سایتها برای محصولات خودشان، انواع ضمانت‌ها را قرار دادند. مثل ضمانت بازگشت وجه، زمان تست کالا، پشتیبانی و ….

بسیاری از کاربران هم به دنبال سایتهایی هستند که این ضمانت‌ها را داشته باشند. پس بهتر است که حتما فکری برای ضمانت کالا بکنید.

۸. محصول خودتان را کامل معرفی کنید

بعضی از مدیران سایت، هیچ تعریفی برای محصولات خودشان مشخص نمی‌کنند. تا وقتی کاربر از امکانات و ویژگی‌های محصول شما باخبر نشود که نباید انتظار داشته باشید که از شما خرید بکند.

فرض کنید یک مشتری وارد مغازه شما شده و قصد خرید یک شلوار جین را دارد. چه چیزی به مشتری می‌گویید؟ فقط محصول را به او نشان می‌دهید تا شروع به تعریف کالا می‌کنید؟

قطعا بهترین کار این است که شما در حین نشان دادن محصول، باید از ویژگی‌های این محصول با مشتری صحبت کنید تا او برای خرید قانع شود. فروش در سایت هم به همین شکل است. عکس واضح، قیمت دقیق، نحوه ارسال، ویژگی محصول و … از مواردی است که باید در صفحه محصولات ذکر شوند.

۹. تبدیل مشتری به مشتری ثابت

مشتری ثابت می‌تواند باعث افزایش فروش سایت فروشگاهی شما شود. پس به هیچ وجه مشتری خودتان را رها نکنید.

چند روز بعد از اینکه مشتری از شما خرید کرد و محصول به دستش رسید، حتما با او تماس بگیرید و درباره خرید از او صحبت کنید. مثلا از کیفیت کالا، زمان تحویل، ارائه انتقاد یا پیشنهاد و …

همه این مسائل باعث می‌شود تا مشتری بفهمد که شما به آنها اهمیت می‌دهید و همین موضوع باعث می‌شود که اگر دوباره قصد خرید داشت، از سایت شما خرید کند.

۱۰. تبلیغات

تبلیغات لازمه هر کسب و کار است که می‌تواند به افزایش فروش سایت کمک کند. فرض کنید که شما همه مواردی که در بالا عنوان کردیم را رعایت می‌کنید ولی اکثر مشتریان شما، از رقبای شما خرید می‌کنند که این به خاطر رتبه بهتر آنها در نتایج موتورهای جستجو است.

در این لحظه بهتر است که شما از تبلیغ‌های PPC (پرداخت به ازای کلیک) گوگل استفاده کنید. در این نوع تبلیغ گوگل ادز شما می‌توانید در کلمه کلیدی مدنظر و برای تعداد کلیک خاصی که از قبل تعیین می‌کنید، در رتبه‌های بالا گوگل قرار بگیرید. مثلا اگر کاربر کلمه “خرید کفش آدیداس” را در گوگل سرچ کرد، شما در رتبه یک گوگل قرار دارید و این موضوع می‌توانید بر افزایش نرخ کلیک شما کمک کند.

حالا وقتی که کاربر وارد سایت شما شد، باید نکات مربوط به نرخ تبدیل را رعایت کرده باشید تا بازدیدکننده تبدیل به مشتری شود.

البته تبلیغات خودش یک فرآیند پیچیده است که نیازمند علم و دانش مخصوص به خودش است. بهتر است قبل از انجام تبلیغات، با یک متخصص مشورت کنید.

نتیجه گیری

افزایش فروش سایت روندی نیست که شما بخواهید در یکی دو هفته به آن برسید. این پروسه نیازمند تخصص، مهارت و همچنین صبر زیاد است و شاید تا یک الی دو سال هم طول بکشد.

تمامی نکاتی که در بالا اشاره کردیم باعث می‌شود تا فروش شما بیشتر شود؛ ولی به شرطی که همه آنها را اصولی پیاده سازی کنید. بهتر است اگر مهارت لازم را ندارید، با یک متخصص مشورت کنید.

همیشه خودتان را جای کاربر بگذارید و این سوال را از خودتان بپرسید: “چرا من باید از این سایت خرید کنم؟ این سایت چه فرقی با بقیه سایتها دارد؟”

حل کردن جوابهای بالا، کلید افزایش نرخ تبدیل است.

مقالات مرتبط

پیشنهاد می کنیم این مطالب هم مطالعه کنید

انتخاب ترکیب رنگ مناسب برای طراحی سایت

انتخاب ترکیب رنگ مناسب برای طراحی سایت

انتخاب ترکیب رنگ مناسب برای طراحی سایت را حتما مطالعه کنید تا بتوانید یک ترکیب خوب و مناسب برای سایت…

یک طراحی سایت با کیفیت چه ویژگی دارد قسمت اول

یک سایت با کیفیت چه ویژگی هایی دارد؟

شاید برای شما هم سوال باشد یک طراحی سایت با کیفیت و خوب چه ویژگی های باید داشته باشد چه…

ترندهای سئو در سال 2023

۲۰ مورد از جدیدترین ترندهای سئو در سال ۲۰۲۳

به عنوان ، متخصصان سئو، برای ما مهم است که از روندهای جدید سئو مطلع باشیم. در حالی که ما…

مشاوره رایگان تلفنی