تفاوت وبلاگ و وب سایت چیست؟

وبلاگ یا وب سایت؟ این یکی از سوالاتی است که همیشه در ذهن افراد مختلف وجود دارد. آنها پیش خودشان می‌گویند که تا وقتی که وبلاگ هست، چرا باید به…

  • نوشته شده توسط : رضا رجب پور
  • دسته بندی :مقالات
  • بازدید: 71
تفاوت وبلاگ و وب سایت چیست؟
Rate this blog

وبلاگ یا وب سایت؟ این یکی از سوالاتی است که همیشه در ذهن افراد مختلف وجود دارد. آنها پیش خودشان می‌گویند که تا وقتی که وبلاگ هست، چرا باید به سراغ طراحی سایت بروند و خودشان را درگیر هزینه و کارهای پیچیده‌تر کنند؟

هدف ما از نگارش این پست هم بررسی به همین سوالات است و می‌خواهیم ببینیم که تفاوت وبلاگ و وب سایت چیست؟ اگر این سوالها ذهن شما را هم درگیر کرده، پس نباید این پست را از دست بدهید.

وبلاگ چیست؟

قبل از بررسی تفاوت وبلاگ و وب سایت بهتر است با تعریف این دو آشنا شویم.

در کل  وبلاگ یک صفحه‌ای در اینترنت است که شما می‌توانید یادداشت‌ها و خاطرات خودتان را در آن به ثبت برسانید. البته وبلاگ برخلاف سایت، برای طراحی نیاز به هیچ گونه هزینه‌ای ندارد و رایگان است.

البته بعضی از سرویس‌های وبلاگدهی برای ارائه امکانات بیشتر، برخی از ویژگی‌های خودشان را پولی کردند.

وبلاگ نسخه ابتدایی‌تر سایت است که اولین بار از این کلمه در سال ۱۹۹۷ و توسط آقای جرن بارگر استفاده شد. کلمه Weblog از دو بخش Web و Log تشکیل شده است.

Web که به معنی اینترنت و دنیای مجازی است. Log هم نام یکسری فایلها در کامپیوتر است که وقایع و اتفاقات مختلف را در خودش ثبت می‌کند؛ پس با این تعاریف می‌توایم بفهمیم که Weblog به معنی مکانی برای ثبت وقایع است.

وب سایت چیست؟

وب سایت نسخه پیشرفته‌تر وبلاگ است. به این شکل که دسترسی بیشتری نسبت به وبلاگ دارید. مثلا در وب سایت، شما به هاست خودتان دسترسی دارید و می‌توانید از قالب‌های پیشرفته استفاده کنید و یا هر امکانی را خواستید، به سایت اضافه کنید.

ولی در وبلاگ شما فقط می‌توانید تا یک جایی پیش بروید. نمی‌توانید هر امکانی که خواستید را به سایت اضافه کنید و ..

البته تفاوت وبلاگ و وب سایت به همینجا ختم نمی‌شود. در ادامه بیشتر به این موارد می‌پردازیم.

تفاوت وبلاگ و وب سایت

تفاوت وبلاگ و وب سایت

در بالا به برخی از تفاوت وبلاگ و وب سایت پرداختیم. در این بخش می‌خواهیم که کمی جزئی‌تر به داستان بپردزایم.

۱. دسترسی میان وبلاگ و وب سایت

اگر شما تجربه ساخت وبلاگ و طراحی سایت را داشته باشید، کاملا با این موضوع آشنا هستید.

البته سایت و وبلاگ از لحاظ فنی شباهت زیادی به هم دارند. ولی با این فرق که وبسایت دارای ساختار فوق العاده پیچیده‌تری است.

البته در گذشته مردم علم و دانش کافی را در این زمینه‌ها نداشتند و توقعات آنها هم پایین بود. برای همین سعی می‌کردند تا به جای وب سایت، یک وبلاگ برای خودشان طراحی کنند. ولی با گذشت زمان، سطح علم و دانش و توقعات مردم بالا رفت. برای همین نیاز بود تا یک بستری طراحی شود که جوابگو نیاز کاربر باشد؛ ولی از آنجایی که وبلاگ دسترسی محدودتری داشت، مردم یواش یواش به سمت سایت رفتند.

فرقی نمی‌کند که شما قصد طراحی سایت را داشته باشید یا وبلاگ. در هر دو صورت شما نیاز به یک اسم (دامنه)، سرور و یک سیستم مدیریت محتوا دارید.

در وبلاگ شما نمی‌توانید سیستم مدیریت محتوا خاصی را انتخاب کنید و باید از سیستم مدیریت محتوایی استفاده کنید که برای آن سرویس وبلاگدهی تعیین شده.

ولی در سایت شما می‎توانید خودتان انتخاب کنید که از چه سیستم مدیریت محتوایی می‌خواهید استفاده کنید. امروزه اکثر سایتها بر روی سیستم مدیریت محتوا وردپرس طراحی می‌شوند که با ویژگی‌های فوق العاده‌ای که دارد، توانسته تا کاربران زیادی را به سمت خودش بکشد و کاربران روی به طراحی سایت با وردپرس بیاورند.

۲. هدفتان وبلاگ و وب سایت

شما اول ببینید که هدف شما از طراحی وبسایت چیست و اینکه می‌خواهید در چه حوزه‌ای کار کنید. برای مثال اگر شما قصد طراحی سایت شرکتی را داشته باشید، نباید اصلا به سمت طراحی وبلاگ بروید. بهترین گزینه برای شما، طراحی وب سایت است.

یکی از اصلی‌ترین تفاوت وبلاگ و وب سایت در هدف آنهاست؛ همانطور که در بالا هم گفتیم، وبلاگ یک صفحه‌ای در اینترنت است که می‌توانید یادداشت‌های خودتان را در آن ثبت کنید.

در وبلاگ شما می‌توانید از اخبارهای روزانه، مقاله در موضوعات مختلف، خاطرات روزمره خودتان و … را قرار دهید. یعنی تمرکز اصلی وبلاگ بر روی مطالب است.

ولی در وب سایت، هدف ارائه خدمات است؛ حالا این خدمات می‌خواهد فروش یک محصول باشد و یا برای معرفی یک شرکت.

تفاوت وبلاگ و وبسایت وردپرسی در چیست؟

تفاوت وبلاگ و وبسایت وردپرسی

تا اینجا ما درباره تفاوت وبلاگ و وب سایت صحبت کردیم. تفاوت هایی که در بالا گفتیم، میان وبلاگ و همه نوع سایت بود؛ ولی باید بدانید که طراحی وبسایت هم به طور کلی، به دو روش با کدنویسی و بدون کدنویسی انجام می‌شود که این روشها هم تفاوت هایی با هم دارند.

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا آماده است که اگر قصد طراحی سایت بدون کدنویسی را داشتید، می‌توانید از آن استفاده کنید. حالا در این بخش ما می‌خواهیم ببینیم که تفاوت میان وبلاگ و و بسایت وردپرسی را هم بررسی کنیم.

۱. تنوع قالب

انعطاف پذیری یکی از قابلیت‌های وردپرس است که وبلاگ‌ها از آن بی بهره هستند. یعنی اینکه شما می‌توانید هر نوع سایت با هر موضوعی را پیاده سازی کنید. ولی وبلاگ فقط محلی برای نوشتن اخبار و مقالات است. ولی با استفاده از وردپرس شما می‌توانید هر موضوعی اعم از فروشگاهی، خدماتی و حتی خود وبلاگ با امکانات بیشتر را پیاده کنید.

هر کدام از این موضوعات، نیازمند قالب مخصوص خودشان هستند. مثلا شما نمی‌توانید قالب سایت فروشگاهی را برای سایت شرکتی استفاده کنید. این انعطاف پذیری باعث شده تا توسعه دهنگان زیادی به این سمت بیایند و قالب‌های زیادی برای هر موضوعی را ارائه دهند.

به حدی که اگر شما قصد انتخاب یک قالب برای سایت شرکتی را داشته باشید، می‌توانید ساعتها در لیست قالبهای سایت شرکتی بگردید تا نمونه دلخواه خودتان را اضافه کنید.

ولی در وبلاگ اینطور نیست و شما فقط می‌توانید چند قالب مخصوص که در خود سرویس وبلاگدهی وجود دارد را انتخاب کنید.

۲. امکانات بیشتر

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که وبمسترا از وبلاگ به سمت سایت و مخصوصا وردپرس کوچ می‌کنند، امکانات زیاد این سیستم مدیریت محتواست.

درواقع اینطور به شما بگویم که فرقی نمی‌‌کند که شما قصد دارید که ویژگی جدیدی را به سایت خودتان اضافه کنید؛ به راحتی و با نصب کردن یک افزونه می‌توانید از آن ویژگی بهره مند شوید.

اگر هم افزونه مربوطه را پیدا نکردید، می‌توانید یک برنامه نویسی را استخدام کنید تا این ویژگی را به سایت شما اضافه کند.

۳. منبع باز

وردپرس هم به مانند اکثر سرویس‌های وبلاگدهی، رایگان هستند؛ ولی با این فرق که کدهای وردپرس در اختیار عموم قرار داد که در اصطلاح به آن “منبع باز – Open Source” می‌گویند.

یکی دیگر از دلایلی که باعث شده تا به سمت این CMS بیایند هم همین موضوع است. این کار معمولا به خاطر ارتقا انجام می‌شود و وردپرس هم با این کارش باعث شده تا هزاران توسعه دهنده هر روز، از کدهای آن دیدن کنند.

تا حالا فکر نکردید که چرا وردپرس به صورت مستمر آپدیت می‌شود؟ مگر غیر از این است که رفع باگ، یکی از اصلی‌ترین دلایل آپدیت است؟ این باگ‌ها معمولا از طرف توسعه دهندگان مختلف به وردپرس ریپورت می‌شود و وردپرس هم بعد از بررسی، آنها را در آپدیت بعدی خودش برطرف می‌کند.

البته منبع باز بودن به همینجا ختم نمی‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک نرم افزار منبع باز مثل وردپرس، همین موضوع است.

۴. امنیت

یکی دیگر از اصلی‌ترین تفاوت وبلاگ و وب سایت وردپرس، بحث امنیت سایت است. شما در وبلاگ چه کاری می‌توانید برای امنیت بیشتر انجام دهید؟ تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که یک پسورد قوی انتخاب کنید و تمام!

ولی وردپرس به خاطر امکانات زیادی که دارد، باعث می‌شود تا شما روشهای مختلفی را برای افزایش امنیت سایت خودتان ایجاد کنید. البته اینکه شما از وردپرس استفاده می‌کنید هم خودش حائز اهمیت شد.

کدهای وردپرس به گونه‌ای طراحی شدند که هر کسی نمی‌تواند به آن نفوذ کند و در واقع یک عمل تقریبا غیر ممکن است. مگر اینکه از قالب و افزونه‌های نال شده استفاده کرده باشید که در آنها از کدهای مخرب استفاده شده باشد.

حتی شما می‌توانید از افزونه‌های امنیتی برای سایت خودتان استفاده کنید و یا قابلیت آزمون دو مرحله را فعال کنید و بینهایت روش دیگر.

جمع بندی

تفاوت‌های میان وبلاگ و وب سایت خیلی بیشتر این مواردی است که در بالا معرفی کردیم. این موارد فقط جزوی از مهم‌ترین تفاوتها بودند؛ در غیر اینصورت موارد دیگری مثل کسب درآمد، سئو، سرعت و … هم وجود دارند.

امروزه وبلاگ بخشی از سایت هم به شمار می‌رود. چون اکثر وبسایت ها قسمتی برای انتشار اخبار و مقالات سایت خودشان مشخص می‌کنند و آن را بخش وبلاگ یا بلاگ می‌نامند.

اینکه شما کدام سرویس را انتخاب می‌کنید بستگی به هدف خودتان دارد که در بالا هم کامل به این موضوع پرداختیم.

 

مقالات مرتبط

پیشنهاد می کنیم این مطالب هم مطالعه کنید

آیا با تراکم کلمات کلیدی در طراحی سایت آشنایی دارید

آیا با تراکم کلمات کلیدی در صفحات سایت آشنایی دارید ؟

اگر شما هم با تراکم کلمات کلیدی یا Keyword Density در طراحی سایت آشنایی دارید شما می توانید با مطالعه…

طراحی سایت با ریدایکت 301

آموزش ریدایرکت ۳۰۱

طراحی سایت با ریدایکت 301 در این مقاله شما با ریدایکت 301 آشنا می شوید لطفا تا پایان ایم مقاله…

تبلیغات کلیکی یا ppc چیست؟زمان مناسب استفاده از تبلیغات ppc

احتمالا شما هم تا به الان متوجه شدید که راه اندازی تبلیغات کلیکی آنقدر هم پیچیده نیست؛ چیزی که اهمیت…

مشاوره رایگان تلفنی