به چه نکات مهمی در هنگام انتخاب اسم برند باید توجه کرد؟

انتخاب اسم برند شاید جزو مهم‌ترین بخش‌های راه اندازی یک کسب و کار باشد. مشتری و کاربر، شما را با این اسم می‌شناسند و اگر قرار باشد درباره شما در…

  • نوشته شده توسط : رضا رجب پور
  • دسته بندی :مقالات
  • بازدید: 78
به چه نکات مهمی در هنگام انتخاب اسم برند باید توجه کرد؟
Rate this blog

انتخاب اسم برند شاید جزو مهم‌ترین بخش‌های راه اندازی یک کسب و کار باشد. مشتری و کاربر، شما را با این اسم می‌شناسند و اگر قرار باشد درباره شما در جایی صحبت کنند، قطعا از اسم برند استفاده می‌کنند.

البته کل مراحل برندسازی فقط در انتخاب یک اسم خوب نیست؛ ولی یکسری نکاتی در مورد انتخاب اسم برند وجود دارد که اگر آنها را رعایت کنید، می‌تواند در برندسازی به شما کمک کند.

در این مقاله قصد داریم تا چند نکته بسیار مهم را با هم بررسی کنیم که می‌تواند در انتخاب یک نام برند خوب، به شما کمک کند.

۶ نکته که در انتخاب اسم برند به ما کمک می‌کند

به برندهای شرکتهای بزرگ دقت کنید؛ اپل، دیزنی، مایکروسافت، نتفلیکس، آمازون و …. فکر می‌کند که همه این اسمها فقط با یک لحظه فکر کردن و یک ایده به وجود آمد؟ قطعا نه!

همه این برندها بر اساس فاکتورهای مختلفی انتخاب شدند تا بتوانند در برندسازی آنها کمک کند. البته اینطور نیست که برای اسم برند، چند ماه وقت خودتان را بگیرید.

در ادامه این پست ما یکسری نکاتی را به شما معرفی می‌کنیم که می‌تواند به شما در انتخاب اسم برند خوب در مدت زمان کوتاه کمک کند.

۱. باید در ذهن مشتری حک شود

اولین چیزی که باید در انتخاب اسم برند دقت کنید، این است که اسم باید به راحتی در ذهن مشتری بماند. اگر قرار باشد که مشتری اسم برند شما را فراموش کند، پس اصلا کسب و کار شما چه نیازی به اسم برند دارد؟

بسیاری از صاحبان کسب و کار فقط به این دلیل که هر کسب و کاری باید یک اسم داشته باشد برای خودشان به دنبال اسم برند می‌گردند. ولی شما باید مشتریان هدف خودتان را بررسی کنید و ببیند که علاقه و سلیقه آنها چیست.

با بررسی علاقه و سلیقه مشتریان، می‌توانید به یک اسمی برسید که در ذهن آنها ماندگار شود؛ همچنین سعی کنید در انتخاب نام برند، از کلمات کوتاه، جذاب و ساده استفاده کنید و از کلمات پیچیده و سخت پرهیز کنید.

اگر نیاز به نمونه دارید، پس یک نگاهی به اسم برند سایتهای معروف ایرانی بیندازید. مثل آپارات، دیجی کالا، شیپور و …

۲. برند باید خاص باشد

نکته دیگری که باید در انتخاب اسم برند یادتان باشد این است که اسم برند شما باید خاص و یونیک باشد. اسم کدام یک از برندهای معروف را دیدید که شبیه به اسم یک شرکت دیگر باشد؟ مثلا چندتا گوگل یا اپل در دنیا داریم؟ سعی کنید اسمی را برای برند خودتان انتخاب کنید که کسی تا به الان مشابه آن را انتخاب نکرده باشد و هم اینکه کلیت کار شما را بیان کند.

برای اینکه از یونیک بودن اسم برند خودتان مطمئن شوید، آن را در گوگل سرچ کنید و نتایج را بررسی کنید.

۳. انتخاب یک برند جذاب

اسم برند شما باید به حدی جذاب باشد که مشتری را به سوال درباره کسب و کار شما وادار کند. باید طوری باشد که مشتری درباره کسب و کار شما کنجکاو شود به طوری که برای پیدا کردن ارتباط بین کسب و کار و اسم برند شما، از خودش سوال بپرسد.

البته اسم برند جذاب را با اسم برند عجیب و غریب اشتباه نگیرید! این دو کاملا با یکدیگر فرق دارند.

۴. معنای برند شما چیست؟

یک برند خوب، زمانی ساخته می‌شود که همه موارد را در کنار هم به درستی انجام داده باشد. اصلا به فرض شما یک برندی انتخاب کردید که هم کوتاه است و هم جذاب و هم در ذهن مشتری ماندگار می‌شود. ولی معنی برند شما چیست؟

یادتان باشد که کلیت کار شما باید در اسم برند شما نهفته باشد. یعنی اینکه مفهوم برند شما باید با هدف و کلیت کسب و کار شما ارتباط مستقیم داشته باشد. بگذارید یک مثال برای شما بزنم:

مثلا به نام “دماوند” که برند یک آب معدنی است دقت کنید. این شرکت به جای اینکه از کلمات طولانی مثل “آب از چشمه‌های زلال قله دماوند” استفاده کند، سعی کرد کلیت کار خودش را خیلی خلاصه و جذاب در یک کلمه خلاصه کند.

بهتر است بدانید : مهمترین روش برای برندسازی استفاده از خدمات دیجیتال مارکتینگ است.

۵. انعطاف پذیر باشد

انعطاف پذیری اسم برند

یکی از مهم‌ترین بخش های طراحی هر کسب و کاری، برنامه ریزی و هدف گذاری است. یعنی اینکه مسیر خودتان را باید از همان ابتدا مشخص کنید تا طبق برنامه پیش بروید.

حالا در انتخاب اسم برند هم شما باید به این نقشه‌ای که چیدید دقت کنید و اسم برند خودتان را طوری انتخاب کنید که برای آینده کسب و کار شما آماده باشد. بگذارید این قسمت را با مثال برای شما توضیح دهم:

فرض کنید که شما یک “شرکت لبنی” هستید که فعلا فقط قصد خرید و فروش پنیر را دارید. ولی طبق نقشه‌ای که در همان ابتدا برای کسب و کار خودتان مشخص کردید، شما قصد دارید که در ادامه، محصولاتی دیگری مثل کره یا شیر را هم به محصولات خودتان اضافه کنید.

حالا شما باید اسمی را انتخاب بکنید که علاوه بر اینکه محصول فعلی شما را نشان می‌دهد، انعطاف پذیری لازم برای محصولات آینده شما را هم داشته باشد.

در بعضی از مواقع هم ممکن است که کسب و کار ما طبق نقشه پیش نرود؛ ممکن است یکسری اتفاقاتی بیفتد که باعث یکسری تغییراتی در کسب و کار ما شود و برای همین باید اسم برند، انعطاف پذیری لازم برای این تغییرات را داشته باشد.

۶. نظرخواهی کنید

احتمالا در حین انتخاب اسم برند، چند نمونه به ذهن شما می‌زند که در نهایت در بین آنها، یکی را به عنوان بهترین انتخاب می‌کنید.  سعی کنید از نظر و بازخوردهای بقیه هم درباره اسمی که انتخاب کردید استفاده کنید.

مثلا هر تعداد اسمی که به عنوان برند به ذهن شما زد را با کاربران هدف در میان بگذارید و از آنها بخواهید تا نظر خودشان را درباره این اسامی به شما بدهند. به این طریق شما می‌توانید اسمی را انتخاب کنید که باب میل مشتریان هدف است.

 

کلام آخر

انتخاب اسم برند یکی از مهم‌ترین بخش‌های راه اندازی کسب و کار است که اگر به درستی انتخاب نشود، می‌تواند کل مسیر کسب و کار شما را تحت تاثیر قرار دهد. به هیچ وجه، قدرت اسم برند را دست کم نگیرید. درست است که برند به تنهایی نمی‌تواند شما را موفق کند؛ ولی می‌تواند کمک زیادی در مسیر موفقیت شما بکند.

فرمول و روش خاصی برای انتخاب برند وجود ندارد و شما تنها کافی است تا یکسری نکاتی که در بالا هم به آن اشاره کردیم را رعایت کنید تا یک اسم برند خوب برای کسب و کارتان انتخاب کنید.

 

مقالات مرتبط

پیشنهاد می کنیم این مطالب هم مطالعه کنید

جریمه شدن طراحی سایت که نسخه موبایل ندارند

جریمه شدن سایتی که نسخه موبایلی ندارد

آیا طراحی سایت موبایل خود را طبق استاندارهای گوگل انجام داده اید؟ این مطلب را در مورد این مطلب حتما…

چگونه محتوایی خوب برای طراحی سایت خود بنویسیم ؟

چگونه محتوایی خوب برای وبسایت خود بنویسیم ؟

محتوا پادشاه سئو هست یعنی اینکه اگر بتوانید مطالب خوبی در سایت خود درج کنید به راحتی می توانید رتبه…

تجربه کاری طراحی سایت برای نوشته های سایت

شما می دانید سایز استاندارد برای فونت های سایت شما چند هست یا از چه رنگی استفاده کنید که چشم…

مشاوره رایگان تلفنی