اهداف و کاربردهای کلی HTML

html چیست و چه کاربرد هایی دارد ؟

  • نوشته شده توسط : رضا رجب پور
  • دسته بندی :آموزش html
  • بازدید: 834
اهداف و کاربردهای کلی HTML
Rate this blog

که به افزایش قابلیت و کاربردهای HTML منجر می گردد. از این زبان نشانه گذاری با عنوان “اسکلت یا ستون فقرات وب” نیز یاد می کنند.

 بررسی مهم ترین کاربردهای HTML

 هر چند که HTML به عنوان یک زبان برنامه نویسی شناخته نمی شود، اما بدون استفاده از این زبان نشانه گذاری نیز امکان ساختار بندی یا نظم دهی به نوشته ها در وب وجود ندارد. طراحی سایت بدون استفاده از HTML امکانپذیر نیست، انجام کدنویسی های متعدد نیز به تکمیل این فرآیند کمک می کند، اما بدون HTML امکان پیاده سازی المان های مختلف در سایت وجود ندارد.

 html4 همچنان مورد استفاده قرار می گیرد اما با توجه به تغییر نیازهای کاربران وب و پیشرفته بودن Html5‌ در مقایسه با html4 در حال حاضر استفاده از نسخه جدید کاربرد بیشتری دارد. Html4 که تا به امروز با گذشت ۱۰ سال به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از استانداردهای به کار گرفته شده برای مرورگرها شناخته می شد، با ورود نسخه جدید HTML که سازگاری بهتری با مرورگرها دارد، کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

 مهم ترین مشکلات html4 و راهکارهای رفع آن در Html5‌

 برای درک مزایا و همینطور قابلیت های Html5‌ که راهکارهایی ارزشمند را برای رفع مشکلات html4 ارائه می نماید، می توان به چند مورد ساده اشاره کرد. آخرین نسخه اچ تی ام ال که توسط WHATWG در سال ۲۰۱۴ ارائه گردید، سازگاری کاملا رضایت بخشی با کلیه مرورگرها دارد. اصلی ترین مزیت Html5‌ در مقایسه با html4 بهبود و تسهیل فرآیند پشتیبانی از تمامی فناوری هایی است که به عنوان فناوری چند رسانه ای شناخته می شوند.

بررسی مهم ترین ویژگی های Html5‌

 Html5‌ به علت دارا بودن ویژگی های منحصر به فرد به عنوان بهترین نسخه در مقایسه با نسخه های قدیمی شناخته می شود. این ویژگی ها عبارت اند از:

 

  • نمایش کدهای ساختار یافته و کاملا شفاف
  • افزودن کنترل هایی از جمله Email، Calendar، Date و Time
  • طراحی کاملا بهینه برای کاربران موبایل
  • کاربر پذیری بهینه
  • قابلیت طراحی ۲ بعدی اشیا یا اشکال منظم و غیر منظم
  • قابلیت ذخیره سازی اطلاعات در مرورگرها
  • قابلیت پخش آنلاین انواع فایل های تصویری یا صوتی

 

از جمله نکات مهمی که در رابطه با html5 باید به آن اشاره کرد، در حال پیشرفت بودن این نسخه از زبان نشانه گذاری است. به عبارت دیگر html5 همچنان در حال توسعه امکانات و قابلیت هایی است که بهترین خروجی را برای کاربران وب به همراه داشته باشد. به روزرسانی منظم و دائمی html5 در مقایسه با سایر نسخه های قدیمی html امکان ارائه خروجی کاربر پسند را به بهترین شکل ممکن فراهم می کند.

 

تفاوت html5 با html4 چیست؟

 منحصر به فرد بودن ویژگی ها و کارایی بهتر اصلی ترین تفاوت html5 با html4 است. اما اگر قصد دقیق شدن در تفاوت های این دو نسخه از html را داشته باشیم، می توانیم به ۱۰ فاکتور مهم که معرف تفاوت های html5 و html4 است، اشاره کنیم.

 

افزودن تگ canvas به html5

 تگ canvas که به عنوان محیطی مستطیل شکل شناخته می شود، کاربرد ویژه ای در ترسیم هر یک از اشکال گرافیکی دارد. از canvas به عنوان یک عامل محافظتی برای محتوای گرافیکی نیز یاد می شود. در صورت استفاده از متد هایی نظیر اشکال دایره ای، عکس، باکس یا کاراکترها در صفحات وب سایت از canvas در html5 استفاده می شود. این تگ به عنوان یکی از کاربردی ترین تگ های گرافیکی جهت ساخت انیمیشن های تحت وب به شمار می رود.

 

سادگی در اجرای دستورات

 سادگی در اجرای دستورات و کدهای مورد نیاز یکی از مهم ترین ویژگی های html5 است. به عبارت دیگر برنامه نویس در صورت نیاز به تعریف doctype کافی است تا از <!doctype html> به عنوان دستور استفاده نماید! بنابراین اجرای دستورات در نسخه جدید اچ تی ام ال به سادگی امکان پذیر می گردد.

 

اضافه شدن تگ های معنایی یا Semantic Tag

 تگ های معنایی Semantic Tag از دیگر قابلیت های اضافه شدن در نسخه جدید اچ تی ام ال به شمار می روند. <header> و <footer> از جمله این تگ ها شناخته می شوند که با توجه به قابلیت جدید html5 دیگر نیازی به تعریف شدن این تگ ها توسط css وجود ندارد. ایجاد یک ساختار مشخص و منظم برای وب سایت با استفاده از تگ های معنایی به سادگی امکان پذیر می گردد.

افزوده شدن تگ های اختصاصی مالتی مدیا

 مهم ترین تگ های اختصاصی مالتی مدیا <audio>,<embed>,<source>,<track> و <video> هستند‌ که در html5 مورد استفاده قرار می گیرند. با استفاده از تگ <video> میتوان ساده ترین مسیر جهت آپلود ویدیوهایی با فرمت های مختلف را در صفحات وب سایت طی کرد. <audio> یکی دیگر از تگ هایی است که امکان قرار دادن فرمت های مختلفی از فایل های صوتی را در وب فراهم می کند.

 <article> و <main> به ترتیب برای انتشار مقاله، کامنت یا محتوایی با این مضمون در وب سایت مورد استفاده قرار می گیرد. از تگ <main> نیز تنها برای یک بار در صفحه وب سایت جهت توصیف سند یا اسنادی مشخص استفاده می شود. هر یک از تگ های یاد شده تا پیش از این در html4 وجود نداشتند و بنابراین html5 کامل ترین نسخه را برای برنامه نویسان طراحی کرده است.

 

طراحی فرم های جدید در html5

 طراحی فرم های جدید از جمله لوکال و سمت کلاینت در html5 یکی از مهم ترین مواردی است که می توان به عنوان تفاوت html5 با html 4 به آن اشاره کرد. برای درک مفهوم طراحی فرم های جدید در نسخه جدید اچ تی ام ال می توان به مثال ایمیل اشاره کرد. اعتبار سنجی ایمیل وارد شده توسط کاربر در html5 بدون نیاز به مدیریت مدیر سایت انجام می شود، به عبارت دیگر در صورت وارد شدن ایمیل نادرست توسط کاربر فرم های html5 پیغام وارد شدن ایمیل اشتباه را به کاربر می رسانند.

نتیجه گیری مقاله تفاوت، اهداف و کاربردهای کلی HTML

نتیجه گیری مقاله تفاوت، اهداف و کاربردهای کلی  HTML

 html5 ارتباط نزدیکی را با زبان انسان برقرار می کند، ساده و قابل فهم بودن html5 از جمله ویژگی های مهم این نسخه در علم برنامه نویسی است. بهبود بسیاری از قابلیت های html4 در html5 از جمله قابلیت نمایش یا آپلود پیام های چند رسانه ای مانند ویدیو یا فایل های صوتی بدون استفاده از Silverlight و flash جزو ویژگی هایی است که باید به آن اشاره کرد.

 html5 امکان دسترسی به موقعیت کاربران “موقعیت جغرافیایی” را به سادگی امکان پذیر می کند. این موضوع با استفاده از Js geolocation‌ امکان پذیر می گردد. هر چند که html5 نسخه تکمیل شده html4 است، اما با توجه به عدم اتمام بروزرسانی این نسخه همچنان امکان استفاده از قابلیت های آن در تمامی مرورگرها وجود ندارد.

 حذف تگ های <Applet> و <Acronym> و تغییر کارایی تگ های <hr> و <a> در html5 از جمله مواردی است که می توان به آن اشاره کرد. با توجه به تمامی تفاوت ها و نکات یاد شده در حال حاضر الزامی برای تغییر کد نویسی یا برنامه نویسی ها از html4 به html5 وجود ندارد، اما قطعا استفاده از نسخه های جدیدی هم چون html5 با توجه به ویژگی های منحصر به فرد، منطقی و حرفه ای تر خواهد بود.

 

مقالات مرتبط

پیشنهاد می کنیم این مطالب هم مطالعه کنید

تاثیر سرویس یوتوب در بحث بهینه سازی سایت و سئو و ایندکس شدن مطالب سایت

تاثیر سرویس یوتیوب در بهینه سازی سایت

تاثیر سرویس یوتوب در بحث بهینه سازی سایت و سئو و ایندکس شدن مطالب سایت با گذشت زمان که استفاده…

یک طراحی سایت با کیفیت چه ویژگی دارد قسمت اول

یک سایت با کیفیت چه ویژگی هایی دارد؟

شاید برای شما هم سوال باشد یک طراحی سایت با کیفیت و خوب چه ویژگی های باید داشته باشد چه…

10 اشتباه در طراحی سایت

اشتباهات رایج در طراحی وبسایت

10 اشتباه در طراحی سایت و طراحی وب سایت که نباید انجام داد تا سایت از لحاظ نظر یک کاربر…

پرسش و پاسخ 0

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی