چک لیست سئو ۲۰۲۲ و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید

برای این که بتوانید در سال ۲۰۲۱ صفحات سایت خودتان را به رتبه‌های بالای گوگل بیاورید، باید چک لیست سئو ۲۰۲۱ را در اختیار داشته باشید.

  • نوشته شده توسط : رضا رجب پور
  • دسته بندی :آموزش سئو
  • بازدید: 769
چک لیست سئو ۲۰۲۲ و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید
راهنمای مطالعه
Rate this blog

سئو (SEO مخفف عبارت  Search Enginr Optimization) به معنی بهینه­ سازی موتور جستجو است. همچنین به تمامی فعالیت‌هایی که باید به منظور بهینه‌سازی سایت انجام دهید و نکات آن را رعایت کنید تا سایت در راستای اهداف شما سئو شود، چک لیست سئو نیز می‌گویند.

انجام این راهکارها می­تواند در کوتاه مدت یا بلند مدت نتیجه­ های مطلوبی برای سئو سایت شما داشته باشد و در نتیجه آن ترافیک بالایی را به سمت سایت خود جذب کنید. اما توجه داشته باشید که این فعالیت‌ها باید به صورت مداوم انجام شود تا نتیجه بهتری بگیرید. در این مقاله به بررسی سئو داخلی، خارجی و تکنیکال خواهیم پرداخت.

چک لیست سئو ۲۰۲۱، کارهای مورد نیاز برای افزایش رتبه سایت

همانطور که می دانید سئو سایت از سه بخش تشکیل شده است، سئو داخلی و سئو خارجی و سئو تکنیکال . نکاتی که در ادامه گفته می شود را سعی کنید به صورت دوره ای همه را انجام دهید تا بتوانید نتیجه مطلوب را دریافت کنید.

پیش نیاز هایی برای شروع کار وجود دارد که توصیه می کنیم ابتدا آن ها را انجام دهید و بعد ادامه راه را پیش بگیرید. در ابتدا توصیه می کنیم که ۳ ابزار را به سایت خود متصل کنید. گوگل آنالیتیکس، گوگل تگ منیجر، گوگل سرچ کنسول. این ابزارها به شما کمک می کنند تا بتوانید از طریق آن ها به تحلیل آمار و ترافیک سایت خودتان بپردازید.

از بین سه ابزاری که گفته شده است گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول از جمله ضروری ترین ابزارهایی است که باید به سایت خودتان متصل کنید. این ابزارها با ارائه گزارش هایی از نحوه رفتار کاربران، میزان خروج و نحوه جستجو شدن شما در گوگل را نمایش می دهند. در ادامه هم اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید توصیه می کنیم افزونه یواست را نصب کنید. این افزونه به شما کمک می کند که برخی از کارهای سئو را از طریق آن انجام دهید.

چک لیست سئو داخلی سایت

به فعالیت­ هایی که داخل سایت برای بهینه سازی موتور جستجو انجام می­شود، سئو داخلی گفته می‌شود که در ادامه به برخی از مهم­ترین چک لیست­ های آن خواهیم پرداخت.

انجام تحقیق کلمات کلیدی

اولین و مهم ترین کاری که باید انجام دهید پیدا کردن کلماتی است که کاربران در گوگل جستجو می کنند. ابتدا از کلماتی استفاده کنید که رقابت کمتری دارند و برای هر صفحه یک کلمه را اختصاص دهید.البته تنها پیدا کردن کلمه کلیدی کافی نیست، بلکه باید کلمات کلیدی طولانی که بیش از ۴ لغت هستند پیدا کنید، زیرا نرخ تبدیل در آن­ها بسیار بالا است. برای پیدا کردن کلمات کلیدی طولانی می­توانید از ابزارهای زیادی که در اینترنت وجود دارد استفاده کنید.

از کلمات کلیدی در URL صفحه استفاده کنید

آدرس صفحات خود را کوتاه انتخاب کنید و در آن از کلمه کلیدی استفاده کنید. سعی کنید صفحاتی که قبلا با آن ها رتبه گرفتید را تغییر ندهید و از این پس برای صفحه های جدیدتان این کار را انجام دهید.

از عناوین جذاب استفاده کنید و کلمه کلیدی را هم در آن به کار ببرید

ابتدا سعی کنید از کلمه کلیدی در عنوان صفحه استفاده کنید و سپس از عنوان های جذابی برای صفحه های سایتتان استفاده کنید تا کاربر ترغیب شود که رو سایت شما کلیک کند. این کار باعث می شود میزان CTR شما افزایش پیدا کند.

قرار دادن کلمه کلیدی در متای توضیحات و نوشتن متنی جذاب

گوگل اعلام کرده است که از متای توضیحات برای رتبه بندی سایت ها استفاده نمی کند. اما نوشتن متنی که جذاب باشد و کاربر را قانع کند که وارد سایت شما شود، لازمه افزایش ورودی سایت شما است. در متای توضیحات از کلمه کلیدی حتما استفاده کنید.

در تگ H1 یک بار از کلمه کلیدی استفاده کنید.

اگر از یک قالب استاندارد برای سایتتان استفاده کنید. عنوان صفحه شما به صورت H1 قرار داده شده است. اما اگر این قابلیت در قالب شما وجود ندارد می توانید خودتان از این تگ استفاده کنید و کلمه کلیدی را در آن قرار دهید.

در یک صفحه حداقل ۳۰۰ کلمه بنویسید و به تعداد مورد نیاز از کلمه کلیدی در آن استفاده کنید

در هر صفحه نیاز است که حداقل ۳۰۰ کلمه متن وجود داشته باشد، حالت ایده آل آن هم ۷۰۰ کلمه برای هر صفحه است. در این تعداد کلمات چند بار از کلمه کلیدی استفاده کنید.

از کلمات مترادف استفاده کنید

بسیاری از کاربرها از کلمات کلیدی مترادف برای جستجو استفاده می کنند. با توجه به پیشرفت های روز افزون موتورهای جستجو اما آن ها در بعضی اوقات قادر به تشخیص کلمات کلیدی مترادف نیستند و شما باید از آن ها در محتوای خودتان استفاده کنید تا بتواند آن را تشخیص دهد.

برای محتوای خود لینک دهی مناسب داشته باشید.

از قوانین طلایی در چک لیست سئو لینک­های داخلی هستند که از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند و باعث می­شود گوگل ساختاری از سایت شما براساس تعداد لینک دهی هر کدام از صفحات ترسیم کند. بنابراین بهتر است صفحاتی که به هیچ صفحه دیگری لینک داخلی ندارند را پیدا کرده و اصلاح کنید.

از متد Latent Semantic Indexing استفاده کنید

اگر کلمه ای را در گوگل جستجو کرده باشید می بینید که گوگل کلمات دیگری را نیز به شما پیشنهاد می کند. از این کلمات در محتوای خودتان حتما استفاده کنید تا صفحه مورد نظر شما در تمامی این کلمات بتواند صاحب رتبه شود.

از خاصیت متن جایگزین برای تصاویر استفاده کنید

متن جایگزین که به آن تگ Alt هم می گویند، به خاصیتی گفته می شود که برای تصاویر به کار می رود. از این طریق موتور جستجو متوجه می شود که موضوع تصویر چیست. از طرفی گوگل با استفاده از این کلمه در بخش جستجوی تصاویر، عکس شما را قرار می دهد. سعی کنید از متن هایی استفاده کنید که توصیف کننده عکس باشند و کلمات کلیدی در آن ها به کار رفته باشد.

از انکر تکست های مناسب برای لینک های داخلی استفاده کنید

یکی از فاکتورهایی که گوگل برای آن اهمیت زیادی قائل است متن لینکی است که به صفحات مختلف داده می شود. این متن باید از کلمات کلیدی درست تشکیل شده باشد و به هیچ وجه از کلمات عمومی استفاده نشود.

محتوای خود را به ­روز رسانی کنید.

به روز رسانی محتوا باعث رتبه بندی جستجو بهتر، لینک­ها، ترافیک بیشتر و سهم اجتماعی بیشتر می­شود. بنابراین محتوای سایت خود را دائما به­ روز رسانی کرده و محتوای قدیمی و فاقد ارزش را حذف کنید.

چک لیست سئو خارجی سایت

پس از اینکه کارهای مربوط به سئو داخلی سایت را انجام دادید، به سراغ چک لیست سئو خارجی سایت بروید. به تمام فعالیت­هایی که در خارج از سایت در جهت افزایش سئو انجام می­شود، سئو خارجی می­گویند.

چک لیست سئو خارجی سایت

بعد از اینکه کارهای مربوط به سئو داخلی سایت را انجام دادید، به سراغ چک لیست سئو خارجی سایت بروید.

لینک های خود را با استفاده از ابزار Ahrefs بررسی کنید

از طریق این سایت می توانید تعداد لینک های ورودی به سایت، انکر تکست ها و کارهای مربوط به تجزیه و تحلیل سایتتان را مشاهده کنید. از این ابزار برای برطرف کردن مشکلاتی که ممکن است از طریق لینک های اسپم برای سایت به وجود آمده باشد استفاده کنید.

بررسی لینک های رقبا

بهترین روش برای لینکسازی خارجی استفاده کردن از بکلینک رقبا است. از طریق ابزاری که در بالا گفته شد سایت رقبا را بررسی کنید و آدرس سایت هایی که در آن ها لینکسازی کرده اند را یادداشت کنید و شما هم برای سایت خودتان در آن ها لینک بسازید. دقت داشته باشید سایت هایی را انتخاب کنید که اسپم نباشند و از اعتبار بالایی برخوردار باشند.

از شبکه های اجتماعی استفاده کنید.

امروزه شبکه­ های اجتماعی مختلف از جمله اینستاگرام، تلگرام و فیسبوک از اهمیت زیادی در زندگی مردم برخوردار هستند، که در صورت فعالیت در آن­ها می­توانید کاربران بیشتری را به سمت سایت خود روانه کنید.

فیلم و عکس به اشتراک بگذارید.

یکی از روش­ های بک لینک گرفتن برای سایت، اشتراک گذاری عکس و فیلم است که باعث می­شود افراد بیشتری از سایت شما بازدید کنند. برای تولید محتوا در این زمینه می­توانید از سایت­های مختلفی که در این زمینه فعال هستند، کمک بگیرید.

از عناصر گرافیکی استفاده کنید.

شما باید به هر روشی شده کاربر را در سایت خود نگه‌ دارید، زیرا این کار باعث افزایش اعتبار سایت شما برای گوگل می‌شود. برای این کار می‌توانید از عناصر گرافیکی شامل عکس، فیلم و انیمیشن استفاده کنید.

با کاربران تعامل داشته باشید.

تعامل با کاربران باعث تبدیل آن‌ها به مخاطبان وفادار شما و در نهایت افزایش بازدید از سایت می‌شود. این تعامل می‌تواند از راه‌های مختلفی نظیر پرسش و پاسخ صورت بگیرد.

چک لیست سئو فنی یا تکنیکال سایت

سئو تکنیکال به فعالیت‌های فنی مربوط به سایت گفته می‌شود که از نظر موتورهای جستجو اهمیت دارند و باعث افزایش سرعت سایت می‌شود. برخی از این فعالیت‌ها به کمک سایت‌های وردپرسی و افزونه‌های مختلف انجام می‌شود و نیازی به تخصص شما در این زمینه نیست. در این بخش از ابزاری که گوگل به صورت رایگان در اختیار صاحبان وب سایت­ها قرار داده است نیز می‌توانید استفاده کنید. از طریق این ابزار فوق العاده می­توانید کلمات پر جستجو کاربران را پیدا کرده و آن­ها را در محتوایتان به کار ببرید. همچنین ابزاری بسیار مناسب برای برطرف کردن مشکلات موجود در سایت است. برخی از کارهای فنی که باید روی سایت انجام دهید را در ادامه مشاهده می­کنید.

ریدایرکت های اشتباه را شناسایی کنید.

ریدایرکت‌ها به دو صورت دائمی و موقت انجام شده و هدف آن تغییر مسیر است. در گذشته ریدایرکت کردن بر رتبه و سئو سایت موثر بود، اما امروزه ریدایرکت کردن بر روی رتبه سایت موثر نیست. بنابراین شما می­توانید آن­ها را شناسایی کنید که از مهم­ترین ریدایرکت ­ها می­توان به ریدایرکت ۳۰۱،۳۰۲، ریدایرکت متا و ۴۰۴ اشاره کرد.

سرعت سایت را افزایش دهید.

برای فهم اهمیت سرعت سایت برای کاربران، بهتر است بدانید طبق آمار ارائه شده زمانی که سرعت بارگذاری یک سایت بیش از ۵ ثانیه طول بکشد، بیشتر از ۵۰ درصد مخاطبان صفحه را ترک کرده که این به معنی افزایش شدید بانس ریت و کاهش رتبه در نتایج گوگل است. برای افزایش سرعت سایت راهکارهای زیر پیشنهاد می‌شود.

  • استفاده از هاست با کیفیت و پر سرعت
  • کاهش حجم تصاویر وب سایت و فشرده سازی آن تا حد امکان
  • بهینه سازی و فشرده کردن کدهای وب سایت
  • به حداقل رساندن تعداد درخواست‌های HTTP و استفاده از اسکریپ‌ها و پلاگین‌ها

سایت مپ را فعال کنید.

یکی از مهم­ترین کارها در چک لیست سئو فنی ساخت سایت مپ برای سایت خود و اضافه کردن آدرس تمام صفحات به آن است. در واقع نقشه سایت به کاربران فایل­ های مهم موجود در سایت را نشان داده و اطلاعات ارزشمندی در مورد این فایل ­ها ایجاد می­کند. همچنین سایت مپ برگه­ ای از سایت است که به روند بازدید سایت کمک می­کند، بنابراین اگر به تازگی سایت خود را راه اندازی کرده ­اید، سایت بزرگی دارید، دائما محتوای خود را به­ روزرسانی کرده و صفحات بدون لینک زیادی دارید، پیشنهاد ما به شما این است که هر چه سریع­ تر برای ساخت و ثبت نقشه سایت خود اقدام کنید.

از طریق  Robots.txt ربات ها را هدایت کنید.

ربات­‌ها در سئو سایت نقش زیادی دارند، برای مثال با استفاده از فایل Robots.txt می­توانید به گوگل اجازه دهید که کدام صفحات شما را ایندکس کند و از این طریق مانع ورود موتورهای جستجو به برخی فولدرها و صفحات ‌شوید.

از طراحی responsive  استفاده کنید.

طراحی واکنش­گرا به این معنی است که سایت شما در تمام دستگاه ­ها از جمله کامپیوتر، لپتاپ، موبایل و تبلت به خوبی قابل مشاهده باشد. این موضوع یکی از مهم­ترین اصول طراحی سایت است که باید به آن توجه داشته باشید  زیرا از نظر گوگل صفحاتی که واکنش­گرا هستند برای ایندکس شدن در اولویت بالاتری قرار دارند. از آن جایی که بسیاری از افراد از گوشی موبایل برای ورود به سایت شما استفاده می‌کنند، بهتر است آن‌ها را نیز در نظر گرفته و راضی نگه دارید.

دامنه اصلی سایت را انتخاب کنید.

دامنه سایت همان آدرس سایت است که در بالای صفحات سایت به نمایش در می‌آید. در اولین قدم باید دامنه اصلی سایت که همان دامنه به همراه پیشوند اصلی و پروتکل امنیتی مورد نظر است را انتخاب کنید که می‌تواند به صورت‌های مختلفی نمایش داده شود و موتورهای جستجو آدرس سایت را به صورت استفاده از www یا بدون استفاده از آن شناسایی می‌کنند.

همچنین برای تعیین دامنه اصلی سایت می‌توانید از گوگل وبمستر یا redirect 301 استفاده کنید. اگر در انتخاب دامنه وب سایت اشتباه کنید احتمالا در آینده با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد، بنابراین به نکات مهمی که در انتخاب دامنه وجود دارد توجه داشته باشید.

  • در دامنه خود از اعداد استفاده نکنید.
  • از اشتباهات املایی عمدی پرهیز کنید.
  • از ترکیب چند کلمه برای نام دامنه طولانی استفاده کنید.
  • از خط فاصله استفاده نکنید.
  • نام دامنه را براساس نام تجاری انتخاب کنید.
  • دامنه سایت باید کوتاه و به دور از ابهام باشد.
  • دامنه سایت نباید شبیه سایر دامنه‌ها باشد.
  • از دامنه‌های فروشی استفاده نکنید.

گواهینامه SSL را فعال کنید.

از آن‌جایی که امنیت کاربران برای گوگل اهمیت زیادی دارد، این عامل در رتبه‌بندی سایت و بهینه کردن موتورهای جستجو تاثیرگذار است. بنابراین شما می‌توانید با فعال‌سازی گواهینامه SSL، امنیت سایت را افزایش داده و اعتماد کاربران خود را جلب کنید.

برای فعال‌سازی SSL در سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس می‌توانید یک افزونه را نصب کرده و از آن استفاده کنید، اما در سایر سیستم‌های مدیریت محتوا بهتر است از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

ساختار سایت خود را تنظیم کنید.

تجربه کاربری یا ساختار سایت از موارد تاثیرگذار در سئو است، بنابراین باید دارای ویژگی‌هایی باشد که امکان دسترسی بیشتر و راحت­تری را به کاربران بدهد و باعث بالا رفتن سطح تعامل کاربر با سایت و در نهایت رضایت کاربر شود. برای تنظیم ساختار سایت خود به نکاتی از جمله دسته بندی موضوعات مختلف، استفاده از ساختار سلسله مراتبی و قرار دادن لینک‌های مختلف در سایت توجه داشته باشید.

اهمیت چک لیست سئو فنی

شما باید علاوه بر توجه به چک لیست سئو داخلی و خارجی به سئو فنی نیز اهمیت دهید، زیرا هر چقدر هم سایت شما از لحاظ سئو داخلی و خارجی غنی باشد، اگر نکات سئو تکنیکال را رعایت نکنید، سایت نه تنها ترافیک بالایی نخواهد داشت بلکه ممکن است در سرپ گوگل هم دیده نشود .

چک لیست سئو فنی سایت

چک لیست سئو فنی سایت

در این بخش از ابزاری که گوگل به صورت رایگان در اختیار صاحبان وب سایت ها قرار داده است استفاده می کنیم. از طریق این ابزار فوق العاده می توانید کلمات پر جستجو کاربران را پیدا کرده و از آن ها در محتوایتان استفاده کنید. همچنین ابزاری بسیار مناسب برای برطرف کردن مشکلات موجود در سایت است. برخی از کارهای فنی که باید روی سایت انجام دهید را در زیر مشاهده می کنید.

  • شناسایی کردن ریدایرکت های اشتباه ( تغییر دادن ریدایرکت ۳۰۲ به ریدایرکت ۳۰۱)
  • برطرف کردن مشکل لینک های شکسته و مشکلاتی که در Crawl کردن سایت وجود دارد
  • بهبود سرعت لود شدن صفحات سایت
  • بهینه سازی سایت برای تلفن های همراه
  • ساختن نقشه سایت و ثبت آن در گوگل سرچ کنسول
  • ساختن فایل Robot.txt و ثبت کردن آن در سرچ کنسول

در ادامه هم برخی کارهای مورد نیاز برای سئو سایت که هر کارشناس سئو باید به آن دقت داشته باشد، را معرفی می کنیم. ابتدا باید سعی کند بر روی برند خود فعالیت داشته باشد تا برند سازی را به درستی انجام دهد. قدم بعدی تهیه کردن رپورتاژ آگهی و تولید روزانه محتوا است. سعی کنید از سایت های معتبر رپورتاژ تهیه کنید و در کنار آن به صورت روزانه محتوای با کیفیتی را در سایت خودتان منتشر کنید.

مقالات مرتبط

پیشنهاد می کنیم این مطالب هم مطالعه کنید

چرا کاربران طراحی سایت شما تبدیل به مشتری نمی شوند؟

چرا کاربران وبسایت شما تبدیل به مشتری نمی شوند؟

چرا کاربران طراحی سایت شما تبدیل به مشتری نمی شوند؟ این مشکل خیلی از صاحبان طراحی سایت پس پیشنهاد می…

چند قانون مهم ux در طراحی سایت فروشگاهی

چند قانون مهم ux در طراحی سایت فروشگاهی

اگر بخواهیم به طور خلاصه در مورد ux طراحی سایت بگوییم هر چیزی هر یک جنسی ux دارد از یک…

خطرات استفاده از قالب و افزونه های نال شده در وبسایت

خطرات استفاده از قالب و افزونه های نال شده در وبسایت

اگر شما در زمینه وردپرس و یا طراحی سایت فعالیت داشته باشید، حتما با کلماتی مثل "قالب و افزونه نال…

پرسش و پاسخ 0

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی