تگ های معنایی یا semantic tags

تگ های معنایی یا semantic tags در html5 چه کاربردهایی دارد ؟

  • نوشته شده توسط : رضا رجب پور
  • دسته بندی :بهینه سازی سایت
  • بازدید: 568
تگ های معنایی یا semantic tags
۵/۵ - (۱ امتیاز)

ابتدا باید با این دسته از تگ ها و تفاوت آن ها با تگ های غیرمعنادار آشنا شوید. به همین دلیل ما در این متن به معرفی تگ های معنادار و چگونگی استفاده از آن ها می پردازیم. پس با ما همراه باشید و به کمک این تگ ها بهترین طراحی وب را انجام دهید.

تفاوت تگ های معنایی یا semantic tags

امروزه در طراحی وب از دو دسته تگ معنایی و غیرمعنایی استفاده می شود. در این رابطه باید بدانید این تگ ها ویژگی های به خصوصی دارند که موجب تفاوت آن ها می شود. به طوری که تگ های غیرمعنایی تنها برای جا دادن محتوا در خود تعریف خواهند شد.

این تگ ها برای مرورگر مشخص می کنند که محتوای داخل صفحات وب را نمایش دهد. البته باید بدانید که تگ های غیرمعنادار هرگز نوع و چگونگی محتوای خود را مشخص نخواهند کرد. همچنین با استفاده از این تگ ها نمی توان نقش هر محتوا در صفحه های وب را تشخیص داد.

اما تگ های معنادار یا semantic tags به گونه ای هستند که نوع محتوای خود را مشخص می کنند. این تگ ها به مرورگر می گویند که محتوای داخل آن ها در صفحه وب چه نقشی دارد. همچنین برخلاف برای خزنده های گوگل، انواع بات و غیره مشخص می کنند کدام محتوای داخل صفحه اهمیت بیشتری دارد.

بنابراین باید متوجه شده باشید که تا چه اندازه استفاده از تگ های معنایی در طراحی وب حائز اهمیت است. به همین دلیل ما در ادامه به ذکر دیگر مزایای این تگ ها می پردازیم.

مزایای تگ های معنایی چیست؟

از جمله مهم ترین مزایای تگ های معنایی یا semantic tags که در طراحی وب تاثیرگذار است عبارتند از:

  • محتوای این تگ ها توسط مرورگرها به عنوان کلمات کلیدی در نظر گرفته می شود. این مسئله در رتبه بندی جستجو در صفحه یا همان سئو سایت تاثیر بسیار زیادی دارد؛
  • استفاده از این تگ ها باعث می شود که خواندن بخش کد راحت تر باشد؛
  • تگ های معنادار یا  semantic tags برای تگ های مشابه به آسانی گروه تشکیل می دهند؛
  • استفاده از این تگ ها کمک می می کند که به آسانی از برنامه نویسی سازگار استفاده کنید؛
  • در صورت استفاده از این تگ ها در سند اچ تی ام ال، این سند قابلیت استفاده مجدد را دارد؛
  • و بسیاری موارد دیگر که با استفاده از semantic tags از آن ها بهره مند می شوید.

راهنمای استفاده از تگ های معنایی در HTML5

راهنمای استفاده از تگ های معنایی در HTML5

حال که با تگ معنادار و مزایای آن آشنا شدید، به احتمال زیاد به دنبال راهنمای استفاده از آن هستید. در این رابطه باید بدانید از تگ های معنایی زیادی می توان در HTML5 استفاده کرد. به طوری که از جمله مهم ترین تگ های معنایی یا semantic tags باید به موارد زیر اشاره شود:

<header>

<main>

<nav>

<section>

<article>

<aside>

<footer>

و…

جالب است بدانید که این تگ های معنادار در چیدمان قسمت های اصلی صفحه وب کاربرد دارند. همچنین نکته دیگر در رابطه با این تگ ها این است که موتورهای جستجو آن ها را بسیار دوست دارند.

تگ های معناداری که به آن ها اشاره شد را می توانید به جای تگ div تعریف کنید. به این شکل نوع و نقش محتوای داخل آن ها مشخص می شود. برای اینکه این تگ ها را جایگزین تگ div کنید تنها باید find و replace کنید. 

طرز استفاده از تگ های معنایی articleو  section

اگر می خواهید از تگ  articleو  section استفاده کنید، باید قسمت اصلی صفحه به چند بخش تقسیم شود. دقت کنید که این بخش بندی در main برای استفاده از این دو تگ باید سلسله مراتبی باشد. سپس بخش اصلی و محتوای صفحه را در تگ article تعریف کنید و با section زیرمجموعه ها را مشخص کنید.

در این رابطه باید بدانید قانون به خصوصی برای استفاده از این تگ های معنایی یا semantic tags وجود ندارد. به طوری که از این دو تگ می توانید به جای یکدیگر استفاده کنید. البته نکته مهم این است که پیوستگی و منطق در تمام جوانب قالب وب رعایت شود.

اگر برای بخشی از قالب سایت مثل اخبار از تگ معنایی section استفاده کردید، همیشه همین کار را انجام دهید. به طوری که بخش اخبار در تمامی صفحات وب مورد نظر با استفاده از همین تگ نمایش داده شود.

نکته دیگر در رابطه با استفاده از این دو تگ، کاربرد آن ها به شکل تو در تو است. بر اساس تجربیات اگر از این دو تگ به صورت تو در تو استفاده کنید، باعث جلب توجه مرورگرها و کاربران می شود.

نکات مهم در زمینه استفاده از تگ های معنایی

حال که با چگونگی استفاده از تگ های معنایی یا semantic tags آشنا شدید، باید به نکات آن توجه کنید. زیرا در صورت عدم اطلاع از نکات زیر و سهل انگاری با مشکل مواجه خواهید شد.

  • توجه کنید که یک طراحی ساده و صد در صد درست نسبت به یک طراحی اشتباه و پیچیده بهتر است. زیرا طراحی پیچیده و نادرست سایت موجب ارسال سیگنال های ناصحیح به مرورگرها می شود. بنابراین با طراحی ساده و درست وب سایت مورد نظر بهترین تعامل را با گوگل خواهید داشت؛
  • همانطور که درباره تگ  articleو  sectionگفته شد، از تگ های معنای به صورت تو در تو می توانید استفاده کنید.

در نتیجه

از آنجا که امروزه بسیاری از افراد با تگ معنایی آشنا نیستند، در این متن به معرفی آن پرداختیم. به طوری که متوجه شدید به طور کلی تگ ها به دو دسته معنادار و غیرمعنایی تقسیم می شوند. تگ های معنادار برای مرورگرها نوع و نقش محتوای داخل خود را مشخص می کنند و با غیرمعنادار تفاوت دارند.

همچنین با چگونگی استفاده از تگ های معنایی یا semantic tags آشنا شدید. ضمن اینکه نکات مهمی که باعث ارتقای سطح سایت می شود را برای شما شرح دادیم. در نهایت اگر به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، بهتر است با مشاوران ما در ساین وب ارتباط برقرار کنید. علاوه بر این مشاوران ما در زمینه های دیگر طراحی وب سایت نیز می توانند به شما کمک کنند.

مقالات مرتبط

پیشنهاد می کنیم این مطالب هم مطالعه کنید

کاربرد محتوای ویدویی در طراحی سایت

چند تکنیک برای بهینه سازی ویدئو در سایت

آیا با کاربرد محتوای ویدویی در طراحی سایت آشنایی دارد پس حتما توصیه می شود این مطلب را مطالعه کنید…

چرا باید طراحی سایت وردپرس خود را دوباره از نو طراحی کنیم ؟

چه زمانی باید سایت خود را دوباره از نو طراحی کنیم ؟

اگر می خواهید در کسب و کار اینترنتی خود بهتر موفق باشید حتما پیشنهاد می کنیم مطلب چرا باید طراحی…

فاکتورهای سئو سایت در سال 2019 – نسخه کامل

فاکتورهای سئو سایت در سال ۲۰۲۲ – نسخه کامل

اگر می خواهید با تکنیک های سئو در سال 2022 آشنا بشوید حتما این مطلب را مطالعه کنید چون کامل…

پرسش و پاسخ 0

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی